Weboldal készítés: hogyan vágj bele? Mennyibe kerül? Mire figyelj? (Frissítve, 2022.12.19.)
6 rossz kifogás, ami miatt néhány cégnek még mindig nincs weboldala
1. NINCS SZÜKSÉGEM RÁ!
2. AZ ÉN IPARÁGAM NEM ONLINE!
3. NINCS RÁ PÉNZEM!
4. ELÉG ÜGYFELEM VAN!
5. INKÁBB A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁT HASZNÁLOM!
6. NINCS IDŐM FOGLALKOZNI VELE!
Szóval miért is van szükséged (egy jó) weboldalra?
1. Kényelmes az ügyfeleknek
2. Növeli a hitelességed
3. Láthatóbbá válsz
4. Számtalan marketinglehetőséget teremt számodra
5. Megmutathatod, ki vagy te
6. Válaszol az emberek kérdéseire
7. Javul a márkád megítélése
8. Több lesz az ügyfeled
9. Bevételeket generál
4 ok, hogy miért nem elég, ha csak Facebook-oldalad van
1. Eltűnő organikus elérés
2. A Facebookon van egyáltalán a célcsoportod?
3. Számítanak a céges weboldalra az ügyfelek
4. A saját oldaladdal azt teszel, amit akarsz
Néhány dolog, amit jó, ha tudsz a honlapkészítésről
A honlapkészítés nem egyszerű munka
Bárki azért nem tud weboldalt készíteni
A weboldal készítésnek ára van
A weboldal készítés egy szakma
A webdesigner nem tud azonnal reagálni minden jelzésedre
Nem érdemes a konkurenciát másolni a Honlapkészítés során
A DESIGN HATÁROZZA MEG, HOGY HOVA FOG NÉZNI a látogató a honlapON
HA TEMPLATE-ET HASZNÁLSZ, AZ BEHATÁROLJA A LEHETŐSÉGEID
Ha kész a honlap, még nincs vége a munkának
Attól, hogy Elkészült a honlap, még nem feltétlenül jönnek a látogatók
EGY KÉT ÉVE KÉSZÜLT honlap MÁR TÚL ÖREG LEHET
Hogyan válaszd ki a megfelelő weboldal fejlesztő céget?
Referencialista
A cég múltja
Ügyfélvélemények
Hogyan zajlik a munka?
Mennyi idő egy weboldal elkészítése?
Hogyan lehet gyorsítani?
- világos elképzelés és terv az indulás előtt
- az igényekhez leginkább illeszkedő platform kiválasztása
- sablon és téma használata
- csak a fontos funkciók elkészítése az indulásra
- CMS használata
- stockfotók használata
- profi fejlesztők megbízása
Mennyibe kerül egy weboldal elkészítése?
Az egyik legvitatottabb kérdés a webdesignban, hogy mennyibe is kerül egy weboldal elkészítése. Sokan erősen meglepődnek, amikor kapnak egy árajánlatot egy weboldalra. Nekik érdemes mérlegelni néhány dolgot, mielőtt megítélik az árat.
A weboldalkészítés ára azért nehéz kérdés, illetve nem lehet látatlanban meghatározni, mert rendkívül sok tényező befolyásolja. Úgyhogy nézzünk néhány olyan költséget, ami felmerülhet egy új weboldal készítés során, és hogy miként kell gondolkodni az árakról, amikor egy weboldal készítését kéred!
Mi határozza meg egy weboldal árát?
A legfontosabb néhány tényező, ami hatással van az árra az az, hogy
- milyen iparág számára készül,
- milyen típusú weboldalról van szó,
- hány oldala lesz,
- milyen különleges tartalmak és funkciók kerülnek bele,
- szükség van-e szövegírásra, fotókra, online marketingre (SEO-ra).
Az árat persze az is alapvetően meghatározza, hogy magad készíted el a weboldalt, vagy megbízol valakit ezzel a feladattal. És azon is sok múlik, hogy kit bízol meg a weboldalkészítéssel. Nem mindegy, hogy profi-e a fejlesztő, egyedül csinál-e mindent, vagy egy egész csapat dolgozik a weboldalon, minden részterületen egy szakértővel és a munkájukat egy projekt-manager fogja össze.
Ha valóban egy jó weboldalra vágysz, akkor nyilván egy szakértő csapathoz fordulsz, amely megfelelő referenciákkal rendelkezik, mert csak ők tudnak elég hatékony és kellően gyors weboldalt készíteni Neked. Ez persze némileg többe kerül, mintha a szomszéd programozót kérnéd fel a feladatra. Persze ilyenkor ne pont ugyanazt a szolgáltatást várd el tőle.
További tényezők lehetnek az ár meghatározásánál, hogy mennyire egyedi designban vagy funkciókban gondolkodsz, de még az is, hogy a fejlesztőtől egy egyszeri munkát kérsz, vagy pedig folyamatos együttműködésről szóló szerződést írtok alá. De még az is hatással van az árra, hogy hol készül a webdesign. Nem mindegy, hogy budapesti vagy egy vidéki város programozói és designerei készítik.
Tehát a weboldal készítés árát befolyásolja
- az idő: az hogy, mennyi ideig tart elkészíteni, mennyi fejlesztői munkaórát kell beletenni.
- a szakmai tudás: milyen speciális képességeket és profizmust igényel a weboldal létrehozása.
- a megtérülés: milyen bevételeket remélsz a weboldaladtól, mint befektetéstől?
Az árak ezek alapján rendkívül széles skálán mozognak, és a pár ezer forintos éves költségtől (ha magad dobod össze) a hétszámjegyű összegekig terjednek még átlagos esetekben is.
És hogy miért? Elsősorban azért, mert egyedi igényekhez egyedi megoldásokra van szükség, és nem igazán működnek az egyen-megoldások. Akad olyan megrendelő, aki valami egészen eredetit akar, mások csak frissítenék a meglévő designt. Mindig azt kell átgondolnod, hogy megéri-e neked és a cégednek az adott összeg kifizetése egy weboldalra, vissza fogja-e hozni az árát.
De mindezeken túl azzal is számolnod kell, hogy a weboldal az elkészülés után is pénzbe fog kerülni számodra.
Mennyibe kerül egy weboldal, ha már készen van?
Tehát elkészült a weboldal, amiért kifizettél egy összeget. Ezután azonban fenn is kell tartani. Milyen tételekre készülhetsz itt fel?
Domain és hosting
Ennek költsége széles skálán mozog: az évi néhány ezer forinttól több 10 ezer forintig terjed átlagos esetekben is. Nálunk például ilyen csomag-árakat találsz, de a domain költségéről is képet kapsz.
Adatmentés és biztonság
Annak is van némi költsége havonta, a rendszeresen mentésre kerül az oldalad tartalma. Hiszen annak eshetőségére is fel kell készülnöd, hogy valami baj történik vele. Szintén költséget jelent egy biztonsági tanúsítvány, mely sok esetben már a hosting árába belekerül.
Témák és pluginek
Ha CMS-t használsz, például WordPresst, akkor számolnod kell azzal is, hogy a szükséges plugineket nem adják ingyen, illetve ingyen csak korlátozott funkcionalitást kapsz. Ugyanez igaz a témákra is, melyeknek szintén ára van, ha kicsit komolyabbak az igényeid.
Frissítések
A weboldal folyamatos fenntartása, frissítése is költséget jelent. Ha nincs senki a csapatodban, aki ezzel elboldogulna, akkor ezzel is meg kell bíznod valakit.
Marketing és SEO
És persze az online marketing költségekkel is számolnod kell, ha azt szeretnéd, hogy az emberek meg is találják a weben az elkészült weboldalad. Ez a közösségi média használatától egészen a hirdetésekig és a keresőoptimalizálásig terjed. Attól függően, hogy milyen igényeid vannak, a határ a csillagos ég. Tehát leginkább attól függ az online marketing ára, hogy mennyit szánsz rá.
Ezek alapján tehát átható, hogy havi szinten megint csak jelentős költségekkel számolhatsz, melyek széles skálán mozoghatnak az igényeidtől függően. De összességében is azt lehet elmondani, hogy egy weboldal elkészítésének és fenntartásának költségét nehéz meghatározni, szabványárakkal csak ritkán lehet dolgozni.
Hogyan lehet olcsón weboldalad?
Ha mindössze az a célod, hogy legyen egy weboldalad, és nem is igazán vársz tőle többet, akkor az nem feltétlenül kerül egy vagyonba. A hatékonysága persze kérdéses, de egy modern, minimalista, néhány lapos weboldal olcsón is összehozható.
Nem lesz persze teljesen ingyen semmilyen weboldal, hiszen még akkor is, ha mindent magad csinálsz, szükséged lesz egy domainnévre, egy hostingszolgáltatásra, de becsúszhatnak a weboldalkészítéssel kapcsolatos egyéb költségek is. Ugyanakkor, ha magad állsz neki, akkor egy online weboldal-építővel összehozhatsz egy működő jelenlétet a weben, ami már többet tud mondjuk egy Facebook-profilnál. De hogyan fogj neki?
Határozd meg a célokat!
Mit akarsz elérni a weboldaladdal? Be akarod mutatni a munkáidat, egy híroldalt szeretnél, vagy a startup cégednek egy online felületet? Át kellene gondolnod, hogy mire számíthatsz a weboldaladtól. Meg kell tervezned, hogy milyen bevételeket hozhat, mennyibe kerül az indulás, és mekkora költségvetéssel tud működni hosszabb távon.
Ha csak egy blogot indítanál, mely információkat ad át az olvasóknak, akkor azt elég olcsón megúszhatod, de nagy bevételekre sem számíthatsz belőle. Ha már valamilyen terméket vagy szolgáltatást kínálsz rajta, és olyan funkciók is megjelennek, mint például a feliratkozás, akkor az többe kerül, de nyilván nagyobb bevételt is tervezhetsz.
Ha pedig webáruházat akarsz készíteni, akkor ott nyilván már minden eladás bevételt jelent számodra, azonban a költségek is tetemesebbek lesznek. Gondold tehát át a célokat a rendelkezésre álló költségvetést tekintve, és így kiderül, hogy mibe vághatod bele fejszédet.
Válaszd ki, mire építkezel!
Ha kevés a pénzed, akkor kénytelen leszel a weboldalfejlesztéshez kapcsolódó munkát magad elvégezni. Ha azt tervezed, hogy a tartalmakat is magad fogod előállítani, legyen szó akár blogolásról, akár termékek feltöltéséről, akkor úgy kell palatformot választanod, hogy a lehető legkönnyebben meg tud ezeket tenni.
A WordPress a leggyakrabban használt CMS, azonban további lehetőségek is rendelkezésre állnak. Ha például korábban egy másik rendszeren már dolgoztál és azt megismerted, akkor az jobb választás lehet számodra, mint egy teljesen új rendszer használatának megtanulása.
Ha nincs elképzelésed azzal kapcsolatban, hogy mit válassz, akkor nézd át a különböző weboldalépítő eszközöket és a CMS-eket. Olyan szempontokat vegyél figyelembe, hogy mennyire kellene egyszerűnek, felhasználóbarátnak lennie a rendszernek, esetleg elboldogulsz egy hagyományosabb környezetben is.
Persze az a lehetőség is a rendelkezésedre áll, hogy nem magad építed fel a weboldalad, hanem valakit megbízol vele, akinek ez könnyebben és gyorsabban megy.
Válassz egy témát vagy sablont!
Attól függően, hogy milyen alapra építkezel, választanod kell egy témát, sablont és plugineket, hogy kialakíthasd a megfelelő funkciókat a weboldalon. Érdemes itt az egyszerűségre törekedni és a pluginekkel sem telezsúfolni az oldalt, mert könnyen káoszba fulladhat a weboldalfejlesztésed.
Olyan témát érdemes választanod, mely nem csak egyszerűen tetszik neked, hanem illeszkedik is a céljaidhoz, megjelennek benne azok a funkciók, melyekre szükséged van. A több funkció nem feltétlenül jobb, ha nincs rájuk szükséged. Mindenesetre reszponzív témát válassz, hogy ne legyen gond a különböző eszközökön való megjelenéssel.
A témák, sablonok, pluginek segítségével olcsón megúszhatod a weboldalkészítést, és viszonylag gyorsan el is készülsz. A hátrányuk, hogy nem lesz teljesen testreszabott a weboldal, és sok esetben inkább Te leszel kénytelen hozzájuk igazodni, nem pedig őket fogod maximálisan az igényeidre hangolni.
Legyen kész a tartalmad!
Mielőtt nekikezdenél, tudnod kell, hogy milyen tartalom legyen a weboldaladon: képek, szövegek, videók, linkek. Ha az indulásra már kész van az összes tartalmad, akkor azzal sok időt megspórolhatsz, és jelentősen felgyorsíthatod a weboldalkészítést. Ha egy weboldalfejlesztőhöz fordulnál segítségért, neki is az egyik kérdése az lenne, hogy mi lesz a tartalom a weboldaladon.
Ha valaki más készíti a tartalmat számodra, nem pedig Te magad, akkor az nyilván költségesebb, valamint hosszabb ideig is tarthat a weboldal fejlesztése. Mindenesetre szedj össze mindent, amit szeretnél megjeleníteni az oldalon, és legyenek ezek készen addigra, amikor megkezdődik a weboldalfejlesztés.
Dobd ki a felesleges funkciókat!
Minél több a funkció és minél több az oldal a weboldaladon, az annál többe fog kerülni. Minek építenél be például webáruház funkciókat, ha nem akarsz online értékesíteni? Kerülj el minden felesleget, mert csak magadnak okozol velük problémát.
Ha azt gondolod, hogy valamire később esetleg szükséged lehet, akkor azt beszéld meg egy weboldalfejlesztővel, hogy azzal lehet-e bővíteni valamikor a jövőben, és megfelelőek-e az alapok hozzá.
Magad készítsd a tartalmaid!
Persze, jó ötlet, ha van egy szakember, aki elkészíti és rendszeresen frissíti a tartalmakat, de olcsóbban kijössz, ha magad teszed ezt. Írhatsz tartalmakat a blogba, vagy feltöltheted az új termékeket, eseményeket hozhatsz létre, vagy frissítheted az e-mail listád. Ha ezeket a kisebb műveleteket magad hajtod végre, azzal némi pénzt megspórolhatsz.
Lehet, hogy elég lesz, ha valaki megmutatja, hogy mindezt hogyan kell csinálni, és onnantól már megy neked is. Persze a későbbiekben is a segítségedre lehet egy szakember, ha valamivel gondjaid vannak, illetve bizonyos munkákat kiadnál, ez azonban már nem lesz ingyen.
Legyen egy segítséged!
És itt jutunk el oda, hogy még ha egyedül is készíted és működteted a weboldalad, kellhet valaki, aki időnként besegít. Itt lehet szó fejlesztésről, fenntartásról akár folyamatosan, akár csak bizonyos időközönként. Mivel kevés az esély arra, hogy ezt egy szakember ingyen megteszi neked, így nagy eséllyel fizetned kell a munkájáért.
Mindenesetre nem árt, ha van valaki, akihez fordulhatsz abban az esetben, ha valamilyen komolyabb problémába futsz bele, és aki fogadja a hívásodat, majd megoldja a helyzetet. Ez persze emelni fogja a költségeidet.
Ezek a lehetőségek, de a weboldaladra mindig érdemes úgy gondolni, hogy az a céged kirakata, egy befektetés a jövőbe. A weboldaladdal építed a hitelességed és a tekintélyed, ez az első benyomás azok számára, akik először találkoznak a cégeddel. Ezért érdemes komolyan venni a dolgot.
Milyen hibákat követhetsz el, ha magad készíted a weboldalad?
Akadnak néhány, akik úgy döntenek, hogy a weboldalukon szeretnének megtakarítani egy kis pénzt, ezért nem egy profi weboldalfejlesztő cégre bízzák annak kivitelezését, hanem inkább maguk vágnak bele. Természetesen, ha alacsony a költségvetésed, akkor indokolt lehet egy saját készítésű weboldallal indulni.
Érdemes azonban szélesebb perspektívából szemlélni a kérdést. Amikor egy potenciális ügyfél megtalálja a cégedet, akkor a következő lépése az, hogy megnézi a weboldaladat. Sokszor ez alapján dönti el, hogy vásárol-e tőled valamit, vagy sem.
A weboldalad jelenti az ügyfelek számára az első benyomást a cégedről. És mint már mondtuk, nem fogsz második esélyt kapni arra, hogy egy jó első benyomást tegyél. Ha viszont minden weboldalkészítés tapasztalat nélkül állsz neki weboldalt készíteni, akkor szerinted egy olyan weboldal születik, ami méltóképpen képviseli a cégedet? A webdesign során számtalan hibát elkövethetünk, azonban a saját készítésű weboldalaknál akad néhány tipikus gond.
Azt hiszed, hogy csak egy egyszerű weboldalra van szükséged
Az első mindjárt az, hogy talán azt hiszed, hogy egyszerűen csak egy weboldalra van szükséged. Miért ne készítenéd ezt el saját magad? A probléma itt a kiindulóponttal van: nem „egy weboldalra” van szükséged, hanem egy hatékony weboldalra. Valószínűleg, amikor névjegykártyára van szükséged, akkor sem otthon barkácsolsz össze egy névjegyet, amit aztán kivágsz egy A4-es papírlapból, majd ezzel akarsz jó benyomást kelteni az üzletfeleidre. Pedig a weboldalad még a névjegykártyádnál is fontosabb.
A látogatók a másodperc töredéke alatt döntik el, hogy kapcsolatba akarnak-e lépni veled, vagy sem. Minél jobb benyomást keltesz bennük, annál nagyobb az esélye, hogy maradnak az oldaladon, illetve visszatérnek később. Egy profi weboldal fejlesztő cég által készített hatékony weboldal tehát hosszú távú, okos befektetés, mely segíti a céged növekedését.
„Személyre szabott” sablonokat használsz
Ennek a témának egy külön cikket is szenteltünk, de itt is kitérünk rá, hiszen a legtöbb házilag készített weboldal ilyenkre épül. Ezek összehasonlítva egy egyedi webdesignnal olcsó megoldást jelentenek. Azonban a template-ek nem csak olcsók, hanem olcsónak is néznek ki, amikor elkészül a rájuk épülő honlap. Egy sablonra épülő weboldal teljesen általános kinézetű, nem kapcsolódik a márkához, és rosszabb esetben összekeverhető akár más cég ugyanazon template-re épülő weboldalával. Tehát, ha egyedi weboldalt szeretnél, mely passzol a cégedhez, akkor egy profi céghez kellene fordulnod.
Elfelejted a call to actiont
Sokan nem értik még, hogy egy weboldal marketingeszköz, mégpedig a legfontosabbak egyike. A weboldalad az, mely a látogatókat vevőkké konvertálja. Ehhez azonban szükséged van egy világos és hatásos call to action (CTA) gombra. Ez a gomb fogja a látogatókat rávenni arra, hogy vásároljanak tőled, feliratkozzanak a hírleveledre, letöltsenek valamit. Enélkül ezek az események nem következnek be. CTA gomb nélkül a weboldalad csak egy online névjegy, ami semmire nem bíztatja a látogatót.
Nem találják meg az ügyfelek a weboldaladat
Ne ringasd magad abban az illúzióba, hogy ha elkészül a weboldalad, akkor ömleni fognak rá a látogatók. Ez nem így működik. Ez olyan, mintha úgy rendeznél bulit, hogy arra nem hívsz meg senkit, de várod a vendégeket. Ehhez kell az online marketing, benne a SEO-val, Adwords-szel, stb. mellyel hatékonyabban eléred a potenciális vásárlókat. Ha egy profi céget bízol meg a weboldalad fejlesztésével, annek erre is gondja lesz.
Elfeledkezel a mobilról
Ma már szinte mindenki tisztában van azzal, hogy a mobilos webböngészés lehagyja a desktopost. Ezért a reszponzív, mobilbarát webdesign ma már nem csak lehetőség, hanem kötelező. Egy gyarkolatlan személy számára azonban egy reszponzív design kialakítása nem könnyű, hiszen értenie kell a különbséget a mobil és az asztali gép használata között, tudnia kell, hogy mit lehet laptop monitoron és mi az, ami nem működik mobilon. Számít a kijelzőméret, a linkek mérete, a betűk, a képek megjelenítése, stb.
A barkácsmódszer persze működhet, ha mindezeket a hibákat képes vagy kiküszöbölni. Azonban gondolj arra, hogy hol szeretnéd látni a cégedet néhány év múlva. Úgyhogy ahelyett, hogy vállalnád egy saját készítésű weboldal kockázatát, talán érdemesebb lenne egy gyakorlott, profi weboldalfejlesztő céget megbízni az elkészítésével.
Néhány dolog, amit gondolj át még a weboldal készítés előtt!
Mielőtt nekiesnél a weboldalad elkészítésének, érdemes előbb átgondolni azt, hogy pontosan mit is akarsz létrehozni, mi a célod a weboldallal. Ez nem különösebben bonyolult vagy időigényes dolog. Mivel a Webshark egyik legalapvetőbb tevékenysége a weboldal készítés, immár több, mint 20 éve, így van némi tapasztalatunk ebben a témában. Erre alapozva szeretnénk első körben néhány tanácsot és tájékoztatást adni azoknak, akik egy fejlesztő céghez fordulnak.
Vélhetően a weboldalad nem csak azért hozod létre, hogy legyen. Valami célod van vele, például, hogy ügyfeleket szerezz, növeld az eladásaidat. Ezeket a célokat, és még néhány dolgot nem árt tisztázni azt megelőzően, hogy belevágnál a weboldalad elkészíttetésébe. Jó, ha van egy stratégiád a designnal kapcsolatban, mert a kutatások szerint azok, akik valamilyen tervvel vágnak bele a dologba, jobb konverziós arányokat érnek, mint azok, akik csak a “létezés kedvéért” összedobnak egy weboldalt. Minimum legyen világos képed a cégedről, amit aztán vázolhatsz a fejlesztőknek is.
Hogy miért van erre szükség? Mert más honlapot kell tervezni egy segélyszervezetnek, mint egy sörfőző cégnek. Az, hogy milyen a cég, minden meghatároz: a képeket, a betűtípusokat, a szövegeket, stb. A webdesigner pedig semmit nem tud a cégedről, amíg el nem mondod neki a szükséges információkat. Arra viszont fel kell készülnöd, hogy teljes képet nyújts számára, meg tudd határozni, hogy mi az, ami megkülönböztet a konkurenciától, azaz mivel tudsz kitűnni a tömegből.
Ezt tudja a fejlesztő cég digitális formába önteni a weboldal készítés folyamata során. Egy weboldal nem egyszerűen bemutat egy céget, formálja annak imidzsét, hanem vonzó designjával megfogja a látogatót és a weboldalon tartja egészen addig, amíg az végre nem hajt egy elvárt akciót: megrendel egy terméket vagy szolgáltatást, letölt, feliratkozik. Ezek mentén jó előre el kell tervezni, hogy milyen weboldalt akarsz, milyen célból, mi lesz a stratégiád. Ha ez nem történik meg, akkor nagyon sok időt és pénzt veszíthetsz a weboldaladdal, feleslegesen. De lássuk részletesen!
1. MI A KÜLDETÉSED?
A cégednek van egy küldetése, amit a weboldalad designjának is támogatnia kell. Tudnod kell, hogy milyen üzenetet akarsz közvetíteni az emberek felé, és ez mennyiben különbözik a versenytársakétól. Néhány kérdés, mely segít tisztázni a küldetésedet:
- Mi a céged célja, ezt milyen eszközökkel éri el?
- Hogy kapcsolódik mindehhez a weboldalad?
- Miben tud segíteni az embereknek?
Ezen kérdésekre adott válaszok alapján fogalmazd magadnak a “küldetésnyilatkozatodat”, ha esetleg nem tetted volna még meg. Ezután pedig írd le! Ha megvagy, át is küldheted ezt a webdesignernek. A küldetésnyilatkozatnak nem kell megjelennie a honlapodon, viszont sokat segít a weblapok tervezésében. Segít ugyanis megtalálni az online megjelenésedhez a megfelelő hangnemet.
2. Mi a weboldalad célja?
Nyilván egy szép, új weboldal mindig jól jön egy cégnek, ugyanakkor pusztán a létezés kedvéért nem igazán éri meg weboldalt készíteni. Tudnod kell, hogy mi a mélyebb oka annak, hogy létrehozod. És ez ne csak számodra legyen kristálytiszta, hanem a designer és a fejlesztők számára is. Tehát fogalmazd meg magadnak és a weboldal készítésében közreműködőknek, hogy mégis
- Mi a szándékod a weboldallal?
- Milyen eredményeket szeretnél elérni vele?
- Mit akarsz kommunikálni az emberek felé?
- Mit akarsz adni általa az ügyfeleknek?
- Milyen cselekvésre ösztönző gombot akarsz használni?
Valami oka nyilván van a weboldalad létrehozásának. Például lehet az a célod, hogy a versenytársaid elé kerülj, ezért meg akarod mutatni, hogy mit tud a céged, miben jobb a konkurenciánál. Esetleg az a legfontosabb neked, hogy megmutasd, miben különbözöl tőlük, amit persze a weboldaladnak is tükröznie kell.
De lehet az is a célod, hogy ha valaki rákeres egy bizonyos témára a Google-ben, az téged találjon meg, tehát jó helyezést érj el a találati oldalakon. Vagy az is lehet, hogy elsősorban leadeket szeretnél, ezért ki kell alakítanod egy jó felhasználói élményt, és nagyon oda kell figyelmi a call to action gombokra.
Mindezek a célok meghatározzák, hogy pontosan milyen weboldalra lesz szükséged, hol lesznek a hangsúlyok. Ugyanakkor a weboldalnak a végső célja mégis az lesz, hogy áthidalja a különbséget aközött, amit az ügyfeleid már tudnak, és ami szeretnél, ha tudnának.
3. Melyek a problémák és a megoldásaik?
Ahhoz, hogy meg tudd határozni a megoldandó problémákat és ezeknek a problémáknak a megoldásait, az ügyfeleiddel kell kommunikálnod. Párbeszédet kell kezdeményezned velük arról, hogy szerintük mi az, ami működik a jelenlegi weboldaladon, és mi az, ami nem.
Tehát, hogy mondjuk szerintük jó a tartalom, de az oldal használhatósága csapnivaló. Vagy a vásárlási folyamat annyira nehézkes, hogy inkább otthagyják menet közben a kosarat. Meg kell tudnod, hogy a felhasználóid szerint melyek a weboldalad legnagyobb hibái. Ennek a feladatnak az a nehézsége, hogy az ügyfelek olykor úgy érzik, tökéletesen tudják, mi a probléma az oldallal, ráadásul még megoldási javaslatuk is van. Neked azonban nem ezt kell megvalósítanod, mert valójában nem tudják.
Néha persze tényleg fogalmuk sincs, mi lehet a gond, csak van egy olyan homályos érzésük, hogy valami nincs rendben, javítani kellene. A webdesigner feladata lesz az, hogy az ügyfelek valódi igényeit ezek alapján megértse, és megoldást javasoljon. Emellett saját kutatást is kell végezned. Áss a mélyére a jelenlegi weboldaladnak, és jegyezz fel mindent, amit fejleszteni szeretnél! De ne csak arra koncentrálj, ami hibás! Arra is figyelj, ami jó rajta! Így fogod tudni beépíteni a működő dolgokat az új oldaladba.
4. MIT AKARSZ KÍNÁLNI A WEBOLDALADON KERESZTÜL?
Ennél a fázisnál még ne aggódj a részletek miatt. Erre még később visszatérhetsz, amikor szükség lesz rá. Most még csak el kell engednek a képzeleted és a kreativitásod. Nézd meg, hogy a többi hasonló cég mit kínál, majd gondold át, hogyan tudod ezt egyedi módon, egy kis csavarral vagy jobb minőségben nyújtani az ügyfeleknek.
5. Ki a célközönséged, a vásárlóid?
Minden cégnek van egy jól behatárolható célközönsége és célpiaca, a designnak pedig az ő elvárásaikhoz, igényeikhez kell igazodniuk. Amikor weboldalkészítésről van szó, figyelembe kell venned azt a célközönséget, aki azt használni fogja. Ők lesznek a Te leadjeid, vevőid, akiknek megvannak a céljaik, a szükségleteik, a vágyaik és korlátaik. Neked a weboldalad designja segítségével kell meggyőznöd őket például a vásárlásról.
A márkádnak olyanná kell válnia, hogy vonzza és kiszolgálja ezt a közönséget. Ha ismered a közönséged, akkor ez gyakorlatilag végig is vezet a tervezés folyamatán. Leegyszerűsíti a döntéshozatalat, mert egyetlen kérdésre kell csak választ adnod: Ez hasznos lesz az ügyfeleimnek? Az ügyfeleid beazonosítása során szerzel róluk olyan demográfiai adatokat, mint a jövedelmük, nemük, koruk. Emellett azonban olyan szokásaikról is tudnod kellene, hogy
- milyen egyéb termékeket vagy szolgáltatásokat vásárolnak még?
- Milyen weboldalakat látogatnak?
- Milyen típusú média köti le őket?
Ha ezeket tudod, akkor képes leszel egy olyan webdesign létrehozására, melyek összhangban van az ügyfeleid tapasztalataival. Az is kérdés persze, hogy mit szeretnél, milyennek lásson Téged a célközönséged? Az, hogy milyen benyomás alakul ki bennük Rólad, talán fontosabb, mint az, hogy mi a valóság. Három dolog fogja kialakítani a weboldalad személyiségét.
- A kinézete – hiszen az első benyomás fontos, és ez a vizualitásról szól.
- A jellemvonások – vagyis, hogy egyedi legyél, különben beleszürkülsz a tömegbe.
- A saját hangod – melynek összhangban kell állnia a jellemvonásaiddal. (Vagyis, ha viccesre vagy vidámra veszed a céged image-ét, akkor a szövegeid is legyenek olyanok.)
6. Mit tekintesz sikernek?
Ha nem határozod meg, hogy mit tekintesz sikernek, soha nem fogod tudni, hogy elérted-e. Itt számokra kell gondolnod. Lehet például az, hogy javuljon a helyezésed a keresőben. De lehet az is, hogy növeld bizonyos termékeid eladásait. Ha ezt tudod, akkor sokkal könnyebb lesz a webdesigner munkája is. Hiszen az előbbi két dolog alapján már tudja, hogy elsősorban a tartalomra kell koncentrálnia, és egy olyan webáruház platformot kialakítani, melyekkel hatékonyabb az eladás.
Természetesen annak nincs értelme, hogy a valóságtól teljesen elrugaszkodjál a siker meghatározásánál. Lehetsz azért kevésbé konkrét is, amikor a kívánt eredményekről van szó. A céged hírnevének javítása vagy megkülönböztethetőségének növelése nehezen mérhető.
7. A weboldal működtetésének költsége?
Ezt nem árt jó előre megbecsülni, hiszen a weboldaladnak több pénzt kellene hoznia, mint amennyibe kerül.
8. MIT MONDANAK RÓLAD A KORÁBBI ÜGYFELEID?
Szedj össze minden pozitív véleményt, ami elhangzott korábban a cégeddel kapcsolatban, és ezt is tedd bele egy dokumentumba. Ezek az értékelések mutatják meg a céged értékét, de felkerülnek a weboldaladra is, és segítenek a webdesignernek is helyére tenni egy újabb puzzle-darabkát a cégeddel kapcsolatban.
9. KI A KONKURENCIÁD?
Ahhoz, hogy még jobban megkülönböztesd magad tőlük, ismerned kell őket. Kivel versenyez a céged? Sorold fel őket egy listában. Alaposan meg kell vizsgálnod őket és a weboldalaikat. Miért?
- Mert látni fogod, hogy mi az, ami működik a weben, és mi az, ami nem.
- Könnyebben be tudod azonosítani azt az üzleti szegmenst, amelyben aktív vagy.
- Ennek a tudásnak a birtokában egy jobb felhasználói élményt tudsz kialakítani, illetve tudni fogod, hogy keresőoptimalizálást tekintve mit kell megtenned, milyen lehetőségeid vannak.
- Ha pedig a fejlesztő céget még marketingfeladatokkal is megbízod, ezzel az információval segítesz nekik abban, hogy meghatározzák az előnyeidet velük szemben.
10. Mi lesz a SEO-val?
Már a tervezéskor gondolj a keresőoptimalizálásra, hiszen vélhetően azt szeretnéd, ha a Google-ben meg is találnának a felhasználók.
11. Mi a helyzet a mobilos látogatókkal?
Ne felejtsd el, hogy a mobilkorszakban élünk, és a weboldaladnak alkalmazkodnia kell ehhez, így ma már mindenképpen mobilbarát weboldalban kell gondolkodnod és a mobil first elv érvényesül a tervezésnél.
12. (Ha magad tervezed) van rá elég időd?
Akadnak akik maguk vágnak bele ilyen nagyszabású projektbe, azonban nem árt elfogulatlanul végiggondolni, hogy vajon rendelkezel-e a megfelelő szakértelemmel és főleg elegendő idővel. Ha nem, akkor jobb profira bízni.
13. Webhosting választása
Sok tényezőt kell ennek kapcsán végiggondolni, és ezek közül csak az egyik tényező az ár. Ott van még a sávszélesség, a biztonság, a tárhely mérete, és nem utolsó sorban a támogatás.
Frissítve, 2021.09.02.:
Hogyan néz ki a weboldal készítés folyamata 12 lépésben?
Attól függetlenül, hogy részt veszel-e a saját honlapod elkészítésében, vagy megbízol egy céget a webdesignnal és a fejlesztéssel, nem árt, ha tisztában vagy azzal, milyen folyamat során készül el a weboldalad.
1. A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSA még a honlapkészítés előtt
Itt mindössze arról van szó, hogy néhány fontos kérdést teszel fel magadnak, amelyekre válaszolsz is. Ezeket részletesen már az előző fejezetben vázoltuk, de itt rákanyarodunk a konkrét munkára. A válaszok biztosítják, hogy egy szilárd alapra építhesd a weboldalad, amivel aztán a céljaid is elérheted. Végig kell gondolnod, hogy mit akarsz elérni, és mire van szükség ahhoz, hogy sikeres legyen a weboldal. Ha az elején nem hozod meg a szükséges döntéseket, akkor lehet, hogy később kényszerülsz arra, hogy mindezt átgondolva elölről kezd az egészet.
Először azt a kérdést kell feltenned magadnak, hogy miért is van szükséged a weboldalra. Amint válaszoltál a kérdésre, máris készül a stratégiád. Ehhez második lépésként meg kell határoznod a célközönségedet, végül pedig meg kell ismerned és meg kell értened őket, hogy tudjad, mit és hogyan tehetsz értük. A stratégia elkészítése segít abban, hogy jó irányba haladj, és elérd a célod. A folyamat tehát azzal kezdődik, hogy először meghatározzuk a weboldalunk
- céljait,
- szándékát,
- célcsoportját,
- tartalmát és funkcióit.
Ezután pedig kitaláljuk, hogy mindehhez mennyi pénz áll a rendelkezésünkre, és mennyi idő alatt készüljön el a honlap. A következő lépésben a célcsoportot lebontjuk úgynevezett “personákra”, vagyis olyan személyeket határozunk meg, akiknek szánjuk a weblapokat. Ennél a technikánál részletekben menően rajzoljuk meg a karaktereket, így sokkal pontosabban látjuk majd a felmerülő igényeket.
2. AZ értékesítési TÖLCSÉR FELVÁZOLÁSA
A jó honlap különösebb erőfeszítés nélkül felkelti a terméked vagy szolgáltatásod iránt az érdeklődést. A weboldaladdal kell elérned, hogy az emberek vagy tovább érdeklődjenek a terméked iránt vagy pedig rálépjenek a vásárlás útjára. Sokat segít a weblapok készítése során, ha fel tudod vázolni, mi az a folyamat, mely keresztülviszi a tölcséren a látogatókat.
3. AZ OLDALTÉRKÉP ELKÉSZÍTÉSE
Ezzel a lépéssel teheted érthetővé magad számára, hogy milyen oldalakra van szükséged a weboldaladon, egyben áttekintést kínál az egész weboldal felépítésére vonatkozóan.
4. Határozd meg, milyen tartalomra van szükséged a weboldalon?
Mielőtt belevágnál a fejlesztésbe, világosan látnod kell, hogy milyen típusú tartalmakra lenne szükséged a weboldalon. Célszerű egyébként a tartalmakkal kezdeni a fejlesztést – hiszen jelentős részben ezek felelnek a konverziókért -, majd ehhez igazítani hozzá a vizuális designt.
Nem arról van szó, hogy már az indulás előtt pontosan tudnod kellene, hogy a jövőben milyen tartalmakra lesz szükséged. Ez lehetetlen, hiszen a valósággal való találkozás alkalmazkodásra fog majd kényszeríteni. Ugyanakkor legyenek meg az alapötletek, az alap-tartalmak, melyek által látni fogod, hogy egyáltalán milyen sablonra lenne szükséged, mi az, ami megfelel az igényeidnek.
Gondold át, hogy milyen tartalmi típusokat akarsz és kell használni! A választék széles: blogbejegyzések, útmutatók, értékelések, átvett tartalmak, videók, infografikák, grafikák, termékoldalak, hanganyagok, termékoldalak, a “Rólam” oldal tartalma, adatvédelem, kapcsolat oldal szövege, stb. Ezeket gyűjtsd össze, majd állj neki a megírásuknak, elkészítésüknek!
5. Találd ki, milyen funkciói lesznek a weboldalnak?
A weboldalad funkciói lesznek annak legfontosabb részei, hiszen közvetlenül ezek hozzák a bevételt is. Végig kell gondolnod, hogy milyen funkciók szükségesek a célok eléréséhez. Lássunk néhányat:
- űrlapok (kapcsolat, megrendelés, feliratkozás, letöltés, stb.)
- kiemelt tartalom rész
- népszerű tartalom rész
- navigációs menü,
- morzsamenü
- kérdőívek
- közösségi média linkek
- közösségi média megosztások
- hozzászólási rendszer
- SEO-beállítások
- kereső
- oldaltérkép
6. A DRÓTVÁZ ÖSSZEÁLLÍTÁSA
Egy weboldal drótváza nem grafikai jellegű, mégis vizuális útmutató egy honlap készítéséhez, mely világosan láthatóvá teszi a annak felépítését. Azzal a szándékkal készül, hogy egy bizonyos cél érdekében a weblapokra kerülő elemeket megfelelően elrendezze. A drótváz tehát magába foglalja az oldal felépítését, és tervezett funkcióit, úgy mint:
- logó,
- fejléc,
- keresőmező,
- kapcsolat,
- tartalom,
- közösségi gombok,
- lábléc,
- stb. elhelyezése.
A drótváz elkészítéséhez két dologgal kell tisztában lenned. Az egyik, hogy
7. Egyéb, kötelező elemek megtervezése
Fontos és szükséges elemekről van szó, melyek meghatározzák a weboldal használatát, megkülönböztethetőségét, felismerhetőségét:
- logó kialakítása
- márkaszínek meghatározása
- betűtípusok
- ikonok
- fotók
- illusztrációk
- mottó, küldetésnyilatkozat
- közösségi média elemek
- ügyfélvélemények
- referenciák
- partnerek.
Ezeknek a összegyűjtését, megtervezését célszerű még azt megelőzően megtenni, hogy elkezdenéd kivitelezni a weboldal vizuális designját.
Látható tehát, hogy egy weboldal kapcsán elég sok az átgondolnivaló már azt megelőzően, hogy belefognánk a vizuális design elkészítésébe. Ahhoz azonban, hogy a weboldal megfeleljen az igényeknek és a célokat is teljesítse, csak így érdemes nekiállni, különben állandó kényszerű és kellemetlen módosításokra lesz szükség, ami sokkal több időt és pénzt emészt fel, mint egy gondos tervezés, sőt lehet, hogy akár az egész munkát elölről kell majd kezdeni.
8. A WEBOLDAL MEGTERVEZÉSE
Most érkezünk csak el oda, hogy elkezdődik a weboldal vizuális tervezése. Általában a weboldaltulajdonosok számára ez az első és legfontosabb lépés, sokak számára pedig szinte az egyetlen. Ezzel kapcsolatban sincsenek azonban határozott elképzelések, vagy legalábbis nem tudják, mit is jelent az.
Még ha elő is állnak azzal, hogy találtak egy nekik tetsző weboldalt, ebből még nem derül ki, hogy mely elemek azok, melyek elnyerték a tetszésüket, melyek igazán fontosak. Egy másik weboldalt nem lehet vagy legalábbis nem érdemes egy az egyben lemásolni, viszont, ha eltérünk tőle, akkor tudni kell, hogy mi az, ami miatt vonzónak, jónak tűnik a weboldal, és mi az, ami elhagyható.
Érdemes ezért több, mintaként szolgáló weboldalt összegyűjteni – időt szánni a sablonok közötti keresgélésre, azok megismerésére -, hiszen így jobban látszik, hogy melyek a közös és fontos tényezők a megjelenést tekintve, világosan kirajzolódnak a variációk és lehetőségek.
Mindenesetre ilyenkor készül el a vizuális rész, melyet sokan teljes mértékben azonosítanak – persze hibásan – a webdesignnal és magával a weboldallal. Tulajdonképpen ez az a pont, ahol megkapja a stílusát a weboldalad, ilyenkor jeleníti meg a designer az elképzelt elrendezést, színeket, betűtípusokat.
9. Az első tesztek
Miután a weboldal designja elkészült, sor kerülhet az első tesztekre a prototípusokon (ez elsősorban a nagyobb, igényesebb fejlesztések esetén jellemző, egy bizonyos értékhatár felett), annak érdekében, hogy megállapítsuk, a felhasználók is tudják-e használni az oldalt, és úgy használják azt, ahogy azt elképzeltük. Ilyenkor még lehet módosítani, hiszen nincs lekódolva az oldal.
10. A weboldal elkészítése
Ha a weboldal az első tesztek alapján megfelel a célnak, akkor elkezdődhet a kódolás, a weboldal tulajdonképpeni elkészítése. Amikor ez megtörténik, már nem érdemes nagyobb változásokat eszközölni – ezért is olyan körülményes a tervezés folyamata -, mert az már rengeteg idő és munka. A még nem élesített weboldalon is futtathatók aztán felhasználói tesztek, hogy biztosra menjünk a zökkenőmentes használhatóságot illetően.
11. Élesítés
Ezután a weboldal kikerül a webre, és érkeznek az első felhasználók, akiknek a valós tevékenysége majd rámutat arra, hogy valóban úgy működik-e minden, ahogy azt elképzeltük.
12. A/B TESZTEK VÉGREHAJTÁSA
A webdesign szépsége, hogy semmi sem állandó benne, tulajdonképpen nincs olyan, hogy elkészül egy weboldal, hiszen jön a változó felhasználói igényekre való igazodás, az új ötletek, az új funkciók, új tartalmak. Az A/B tesztek révén menet közben kiválaszthatod, hogy mi az ami jobban működik a közönségednél, és rugalmasan alakíthatod a weblapjaid, azt figyelembe véve, hogy mire van szüksége a cégednek és a látogatóidnak.
Hogyan zajlik a közös munka a fejlesztő céggel?
Ha mindegyik kérdésre megvan a válaszod, kristálytiszta képed van arról, hogy mi a célod a weboldaladdal, akkor készen állsz az első találkozásra a fejlesztő céggel. A legfontosabb ugyanis, hogy a honlapod elkészítéséhez szükséges forrásanyagokat összeállítsd, és ezt a megfelelő időben a fejlesztők rendelkezésére bocsájtsd.
Tapasztalataink szerint a belső tartalom és a koncepció teljes vagy részleges hiánya az első számú oka a projektek csúszásának. A következő lépés, hogy saját cégedben az egyes folyamatok döntéshozóit előre felkészítsd mindenre. Legyenek tisztában azzal, hogy mennyi rendelkezésre álló idejük van az elkészült munkák tesztelésére és a visszajelzésekre.
Fontos, hogy korlátozd a döntéshozók számát! Ideális esetben egyetlen ember kommunikáljon és foglalja össze a felmerülő igényeket, később a visszajelzéseket lehetőleg lényegretörő e-mailekben, ami nemcsak hogy felgyorsítja és egyben leegyszerűsíti a weboldal készítés folyamatát, de egyértelművé is teszi a fejlesztők számára, hogy milyen elvégzendő feladatok vannak még hátra.
A project manager felvázolja az összes olyan területet, ahová tartalmat kell írni a készülő, új weboldaladra (a tartalom kérdésével nem foglalkozunk itt külön, mert óriási a téma, egyedül a SEO vonatkozása megtölt nálunk egy több ezer szavas cikket, de sokat olvashattok róla a blogunkban és a híreink között is). Ezután javasol egy ütemtervet. Amennyiben ezt az ütemezést betartod, és minden szükséges forrásanyagot/tartalmat időben rendelkezésére bocsájtasz, akkor sikerülni fog határidőn belül elkészíteni a honlapod.
Ha valamennyire otthon vagy a CMS-ek adminisztrációs felületének használatában, akkor is érdemes minél előbb kipróbálni az új CMS felületedet. A weboldal készítés legvégén teszteld az eszközöket, ellenőrizd, hogyan tudod kezelni a tartalmat. Némi időbe telik amíg megbarátkozol az új adminisztrációs felülettel, de minél előbb történik ez meg, annál jobb.
Milyen típusú tartalomkezelő rendszerek (CMS) állnak rendelkezésedre nálunk?
Webshopok és egyedi igények esetében nálunk elsősorban a Webshark által fejlesztett zárt forráskódú Galeus rendszerben zajlik a weboldal készítés. Az egyszerűbb működésű honlapok esetében szintén Galeust, vagy ha az igény úgy kívánja WordPresst alkalmazunk. A WordPress legnagyobb előnye, hogy könnyen használható és méretezhető (a linkelt cikkben olvashatsz még többet is az előnyökről). A Galeus esetében több opció, modul közül választhatunk és a weblapjaid teljesen személyre szabhatjuk. A Galeus előnye, hogy a rendszerrel együtt megkapjuk a honlapunkat létrehozó csapat szakmai tudását. Ráadásul nem nyílt forráskóddal rendelkező weboldalakról van szó, így az ezekkel járó problémákat elkerülheted. Persze egy nyílt forráskódú rendszer előnyeit sem élvezheted ugyanakkor. Hogy melyikre van szükséged, melyik a legjobb választás számodra, azt Neked kell eltöntened. Mi persze tudunk segíteni a döntésben egyedi adottságaid és igényeid figyelembe vételével.
Milyen funkciókat érdemes beépíttetned a honlapodba?
Minden olyan funkciót, ami javítja a felhasználói élményt, és megéri számodra. Egy egyszerű céges oldal esetén ezek köre viszonylag szűk, egy webshopnál már van miből válogatni. Most csak a legalapvetőbbeket vázoljuk. A reszponzív design – ugyan valamivel emeli a költségvetést – mindenképpen megéri a befektetést. Az okostelefonok és a táblagépek világában ma már evidens, hogy egy weboldalt minden eszközre optimalizáljunk. A közösségi oldalakkal való összekötés is ma már alapnak mondható a weboldal készítés során. Az a minimum, hogy a weboldaladról linkek mutassanak a közösségi platformokon lévő oldalaidra. Azokra az oldalakra, amelyek segítségével még nagyobb elkötelezettséget szeretnél kiváltani az ügyfeleidből. A Facebook, Google+, Pinterest, Instagram, Twitter, stb. oldalaidról automatikusan publikálhatod/továbboszthatod aktuális állapotfrissítéseidet, híreidet, termékeidet, bármilyen tartalmaidat. A blog egy másik kihagyhatatlan funkció. Folyamatosan friss, minőségi tartalom írásával nagyban hozzájárulsz ahhoz, hogy a keresőkben egyre előrébb kerülön honlapod. A kategorizálás lehetőséget ad tartalmaid megfelelő szegmentálására is. Tartsd szem előtt, hogy a folyamatos, jó minőségű tartalomszolgáltatás elkötelezetté teszi a felhasználóidat!
A végén milyen felületeken fog tökéletesen megjelenni weboldalad?
A következő böngészőkön teszteljük átadás előtt weboldaladat Mac-en és PC-n egyaránt: IE, Firefox, Chrome. Teszteljük továbbá iOS és Android telefonok legújabb verzióján, illetve a megrendelő igényeinek megfelelelően további böngészőkön és eszközökön is. Ezzel el is jutottunk oda, hogy készen van a honlapod, csak még nem került ki élesben a webre.
Hogyan ne bukj pénzt az új weboldaladdal?
A weboldalad nem feltétlenül csak viszi a pénzt, mert ha jól van megtervezve, akkor hozza is. Ehhez azonban tudnod kell, hogy mit várhatsz el a webdesingtól. Kezeld úgy a weboldaladat, mint egy befektetést! Figyeld a számokat, a használhatóságot, a felhasználók elvárásait! Ahhoz, hogy a weboldalad ne csak vigye, hanem hozza is a pénzt, öt dologra mindenképpen figyelned kell!
1. Figyelj Az analitikára
Rendkívül fontos, hogy mindig tudjad, honnan érkezik a forgalom a weblapjaidra, és mely aloldalaid hozzák a konverziókat. Egy jó webfejlesztő csapat tisztában van vele, hogy mi az, amitől jól működik az oldal, hozza a számokat. Ha Te nem tudsz foglalkozni az elemzésekkel, akkor bízz meg szakembereket azzal, hogy vizsgálják meg, hol pattannak vissza a látogatók, és hol konvertálnak. Ha nem lenne beállítva a konverziókövetés, akkor állíttasd be, mert enélkül nem lesz pontos képed arról, hogy mi az ami működik, és mi nem.
2. NE A HASZNÁLHATÓSÁG ROVÁSÁRA KÖVESD A TRENDEKET!
Lehet, hogy azt mondják vagy úgy érzed, hogy szükséged van egy látványos parallax designra vagy háttérvideóra, esetleg egy rakás animációra a weboldaladon. Igen, követni kell a változásokat, mert sok esetben javítják a használhatóságot, jobb felhasználói élményt eredményeznek. Azonban, ha meggondolatlanul alkalmazod ezeket, akkor az megzavarhatja a látogatóidat. Ráadásul a weboldalad betöltési ideje is nőni fog, ami viszont csökkenést eredményez a konverziós arányban. A webdesignerednek tehát ismernie kell az üzleti céljaidat, és ezt kell a weboldalad tervezésének középpontjába helyezni, nem pedig a látványt. Minden változtatás esetében vizsgáld meg, hogy az miként hat a céged bevételeire, és a kreatív energiákat csak akkor hagyd kibontakozni, ha ezt a célt szolgálják.
3. A LÁTOGATÓID NYELVÉN BESZÉLJ!
Sokan a saját belső, szakmai nyelvüket használjuk a honlapjukon is, az emberek ezt azonban általában nem értik, és nem is ezt várják. Mindig a célcsoportod nyelvén beszélj, úgy hogy megértsék, amit mondani akarsz nekik! Ehhez persze lehet, hogy beszélned kell az ügyfeleiddel, megismerni őket, megtudni, hogy mit várnak el egy adott terméktől vagy szolgáltatástól. Ezzel megteremted az alapját annak, hogy könnyen navigáljanak a weblapjaidon.
4. NE TÉRJ EL A KONVERZIÓ-KÖZPONTÚ LÁTÁSMÓDTÓL!
Vannak olyan webdesignerek, akik nagyszerűek abban, hogy látványos, a márkádat hatásosan bemutató weboldalakat készítsenek számodra. Viszont, amikor az eredményekről van szó, akkor ezek az oldalak nem feltétlenül teljesítenek jól. A felhasználókat középpontba helyező és a konverziókra koncentráló megközelítés az, amely által a weboldalad jól fog teljesíteni. Amikor webfejlesztőt választasz, mindig olyan céget keress, mely ilyen megközelítéssel dolgozik, mérni tudják, hogy egy weboldal vagy annak redesignja mikor hatékony.
5. TUDD, HOGY A CÉGED MIBEN MÁS, MINT A TÖBBIEK!
Mint azt már korábban is jeleztük, ki kell találnod, hogy mi az, amiben más vagy, amiben jobb vagy, mint a konkurencia, és ezt mutasd is be a honlapodon. Amikor erről van szó, felejtsd el a szemérmeskedést, bátran vállald fel az egyediséged, az értékeidet! Ha nem tudod, hogy miben vagy jó, akkor kérdezd meg az ügyfeleidet, hogy miért téged választottak a versenytársaid helyett. Ha lesznek olyan dolgok, amit többen rendszeresen megemlítenek, akkor ez kerüljön a weboldalad középpontjába.
Néhány hiba, amit elkövethetsz a weboldal készítés során
Most nem webdesign hibákról lesz szó, hanem olyan, egyéb tényezőkről, amiket fontos észben tartani, amikor a weboldal készítés zajlik. Vélhetően akad közöttük olyan, ami érzékeny pontot talál el, de van olyan is, ami elsőre talán nem is érthető, csak némi gondolkodás után. Íme néhány hiba, amiket elkövethetsz:
- Nem tudod, hogy miként illeszkedik a stratégiádba a weboldal, és pontosan hogyan járulhat hozzá a bevételeid növeléséhez.
- Addig vársz a weblapok tartalmának elkészítésével, amíg a webdesign el nem készül.
- Olyan funkciókért és szolgáltatásokért fizetsz, amikre nincs is szükséged.
- Ha már kész a honlapod, akkor a forgalomra figyelsz a konverziós arány helyett.
- Nincs terved arra nézve, hogy hogyan fogod befuttatni a weboldaladat.