Mi az a CMS? Milyen előnyei vannak? Miért jó a WordPress? (Frissítve, 2023.03.02.)

A content management system, vagyis a CMS magyarul tartalomkezelő rendszert jelent. Ez talán még nem mond túl sokat, de ha azt is hozzátesszük, hogy ide tartozik például a WordPress, a Shopify, a Joomla vagy a Drupal, akkor mindjárt világossá válik, miről is van szó. De miért is jó Neked tartalomkezelő rendszert használni? Válaszolunk rá, de emellett körüljárjuk a nyílt és zárt forráskódú CMS-ek előnyeit és hátrányait, illetve a WordPress CMS-sel is foglalkozunk. (Frissítés, 2023.03.02. – Egy új fejezettel bővítettünk: Miért kell a legtöbb WordPress-alapú oldal karbantartásához szakember?)
 
Egy olyan világban élünk, ahol minden állandóan változik. Ezen állandóan változó dolgok közé tartozik a weboldalad is, ideális esetben. Például, ha módosul a telefonszámod, a címed, akkor nyilván frissíteni akarod a weboldaladon, arról nem is beszélve, hogy időnként talán új híreket, információkat töltenél fel rá. Egy ilyen módosítás nem jelent változást a weboldal designjában, csak a tartalom – szöveg és esetleg képek – változik. Ha minden apró módosítás miatt a weboldalad fejlesztőjéhez fordulsz, az fárasztó és drága eljárás. Egy CMS tehát sok gondot levesz a válladról.

De mi az a CMS?

A CMS magyarul tartalomkezelő rendszer, az elnevezésből pedig következik, hogy segítségével a tartalmaidat tudod létrehozni vagy változtatni. A legfőbb erénye, hogy ezt saját magad meg tudod tenni, és nem kell szakemberhez fordulnod. A CMS tulajdonképpen egy webes szoftvercsomag a weboldalad kezeléséhez. A régi oldalak módosítása mellett lehetőséget nyújt új oldalak kialakítására is.
 
Egy CMS-t kifejezetten arra terveznek, hogy segítségével létrehozz, szerkessz, elrendezz és közzétegyél különféle tartalmakat a weben. Jellemzően könnyen érthető és használható a felhasználói felületük, legalábbis egyszerűbb, mint ha a kódot kellene megváltoztatnod. Könnyen beállítható vele a megfelelő hozzáférési jogosultság különböző felhasználók számára.
 
A CMS-en belül tárolni is tudod valamennyi tartalmad, melyet már elkészítettél, de olyat is, amelyet a jövőben tervezel publikálni. Egyszerűen áttekinthető, hogy mit tettél korábban közzé, mi az ami be van ütemezve egy későbbi megjelenésre, és mi az, ami még csak vázlat. A legtöbb CMS segítségével az egyes tartalmak változásai is követhetők, vagyis látható, hogy az egyes verziók miben térnek el egymástól, illetve vissza is állítható a tartalom egy korábbi állapotába.
 
 

A tartalomkezelő rendszer előnyei

Legfőbb előnye, hogy mindössze néhány kattintással tudsz változtatásokat eszközölni a weboldaladon, a weboldal fejlesztő céggel való hosszas telefonos, e-mailes vagy akár személyes egyeztetés helyett. Nem mindent tudsz persze megváltoztatni a honlapodon, de a weboldalad egy részének tartalmai a Te irányításod alá kerülnek. Hozzá tudsz adni, módosítani tudsz rajta, vagy akár törölhetsz is weblapokat. Felvihetsz új szövegeket, fényképeket, videókat, blogbejegyzéseket.
 
Megtakarítással jár, hiszen nem kell a weboldal-fejlesztőhöz fordulnod minden kéréseddel. Akkor léphetsz meg változásokat, amikor csak akarod, és a módosítások azonnaliak. És mivel nem függsz a szakemberektől, annyit módosítod a weboldaladat, amennyi csak jól esik. Ezzel pénzt, de időt is megtakarítasz magadnak, és talán csalódásból is kevesebb lesz.
 
Egy CMS jellemzően SEO barát. És itt nem csak arról van szó, hogy könnyebb keresőoptimalizálni, adott esetben pedig olyan pluginek állnak rendelkezésedre, melyek révén egy új szintre emelheted a keresőoptimalizálást a weboldaladnál, hanem arról is, hogy a kereső szereti, ha egy weboldal állandóan változik, fejlődik. A CMS segítségével ez a fejlődés akadálytalanná válik, csak rajtad múlik, hogy mikor, mennyi olyan anyaggal bővíted a weboldalad, ami hasznos az emberek számára.
 
Emellett az analitikába is viszonylag jó betekintést kaphatsz egy tartalomkezelő rendszer alkalmazásával: megfigyelheted, hogyan viselkednek a felhasználók a weboldaladon, honnan jönnek, konvertálnak-e, stb. A kapott adatokat pedig felhasználhatod ahhoz, hogy a weboldaladat még vonzóbbá tedd az emberek számára.
 
 

Szükséged lehet CMS-re a weboldaladhoz?

A legtöbb cég számára, amelynek weboldala van, előnyös lehet egy CMS használata. Különösen abban az esetben:
  • Ha olyan személy van megbízva a tartalmak rendszeresen fejlesztésével, aki nem rendelkezik programozói ismeretekkel.
  • Ha biztosan nem akarod tönkretenni az oldalt. Mivel már egy apró kódolási hiba is tönkretehet egy egész oldalt, így célszerű, ha nem közvetlenül kerül módosításra a kód, hanem egy CMS által.
  • Ha biztonságra törekszel. Hiszen egy CMS lehetővé teszi, hogy különböző jogosultságokat állíts be a weboldaladhoz hozzáférő és eltérő feladatokat elvégző személyek számára. Ha például felveszel egy szövegírót, akkor neki nem adsz jogosultságot az oldalak megváltoztatására, csak új posztok írására, illetve azok módosítására.
  • Akkor is szükséges lehet, ha már elég sok tartalmad van, vagy tervezed, hogy nagyobb mennyiséget akarsz előállítani.

Egy jó CMS-sel sokkal könnyebben tudod tehát kezelni – Te és akinek engedélyt adsz rá – a weboldaladat. Segítségével a tartalmak jobban átláthatók, kezelhetők és rendszerezhetők.

Mennyibe kerül egy CMS?

A jó hír az, hogy a legtöbb, ismert CMS ingyenes. Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy ingyen elkészítheted vele a weboldalad. Viszont ingyen kezelheted. Mi kerül akkor pénzbe?

  • Adott esetben a téma, ami meghatározza, hogy miként néz ki a weboldalad.
  • Ha nem tudod magad elkészíteni a weboldalt, akkor a weboldalfejlesztő.
  • Emellett a CMS-ek jellemzően plugineket használnak, melyek teljes verziója általában fizetős.
  • És ne felejtsd el, hogy pénzbe kerül a webhosting és domain név regisztrációja is!

Mit kell tudnia egy tartalomkezelő rendszernek?

Mivel a cégeknek eltérő igényei vannak, azért olyan CMS-t kell választani, ami ezeknek az igényeknek megfelel. Ugyanakkor van néhány fő tulajdonság, amit figyelembe kell venni a tartalomkezelő rendszer kiválasztásánál:

  • Belefér a költségvetésbe? Mint az előbb már jeleztük, maga a CMS ingyenes általában, de vannak járulékos költségek. A kiválasztásnál azt is mérlegeld, hogy mit tud a csupasz rendszer, és mire lenne még szükséged, hogy jól működjön az oldalad kezelése.
  • Elég könnyen kezelhető? Érdemes több CMS-t is összehasonlítani a felhasználói élményt tekintve, mert nem ugyanazt nyújtják. Persze az is előfordul, hogy az elsőre bonyolultabbnak és nehezebben kezelhetőnek tűnő CMS a későbbiekben a több beállítási lehetőség miatt jobban használhatónak bizonyul.
  • Végre lehet hajtani a kívánt formázásokat? Egy jó tartalom nem pusztán szöveg és kép egymásra halmozva, hanem azokat megfelelően el kell rendezni. Mivel a HTML segítségével nem olyan egyszerű a formázás, ezért ezt biztosítania kell a CMS-nek. Olyan alapvető dolgokról van szó, mint a címsorok beállítása, a vastagon szedések, a listák, a képek megfelelő szerkesztése és elrendezése, vagy akár egy kattintható gomb elhelyezése.
  • Van hozzá megfelelő támogatás? Tudsz kihez fordulni, ha valamit nem értesz vagy nem tudsz megoldani?
  • Kompatibilis a többi szoftvereddel? Ha már van olyan szoftver, amit használsz, például egy webshop, weboldal analitika, egy CRM, akkor a kettőnek együtt kell tudnia működni.
  • Elvégezhető az alapvető keresőoptimalizálás? Mivel azt szeretnéd, hogy az emberek a keresőből is megtalálják a weboldalad, így nem árt, ha az alap SEO-dolgokat be tudod állítani, mégpedig úgy, hogy nem a kódban turkálsz.
  • Eléggé testre szabható? Például pluginok segítségével. És ezekből milyen választék áll rendelkezésre.
  • Mennyire biztonságos? Amikor egy CMS népszerű, akkor az a hackerek céltáblájává válik. Tudnod kell, hogy lehetővé teszi-e a kétfaktoros hitelesítést, elérhetők-e hatékony biztonsági szoftverek és pluginek, vannak-e rendszeres frissítések, melyek időben kezelik a biztonsági hiányosságokat.

Nyílt vagy zárt forráskódú CMS-t válassz?

A CMS-eknek alapvetően két nagy csoportja van: az egyik a nyílt forráskódú, a másik a zárt forráskódú változat. Minden cég esetében, amelynél felmerül a webfejlesztés gondolata, adja magát a kérdés, hogy nyílt forráskódú, vagy zárt forráskódú tartalomkezelő rendszert részesítsenek-e inkább előnyben? Mindkettőnek megvan az előnye és a hátránya. Nézzük meg, mit mérlegeljünk a választásnál!

Mi is az a forráskód?

Érdemes tisztába tenni először a forráskód fogalmát. A weboldalak esetében két különböző kódról beszélünk. Az egyik megjeleníti a weboldalt, a másik a háttérben dolgozik, amelyet nem látunk és nem is érünk el látogatóként. A fejlesztők, akik a weboldalakon dolgoznak, ezen a két területen mozognak. A kód biztosítja a látogató számára, hogy a megtekintett weboldalt gyorsan, és az igényeinek megfelelően érje el. Látogatóként nem érdekli a felhasználókat a kód. Számukra az a fontos, hogy a tartalmat, amit keresnek gyorsan elérjék.

Milyen előnyei és hátrányai vannak a nyílt forráskódú CMS-nek?

A nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszereket nagyon sokan fejlesztik „társadalmi munkában” a világ különböző területein. Ha felmerül egy hiba – ami publikusan megjelenik – arra a legtöbb esetben gyorsan reagálnak az adott nyílt forráskódot író fejlesztők, és aktualizálják a kódot. Így lehetőséget adnak azoknak a fejlesztőknek, akik az általuk írt kódot az Ügyfeleik számára testreszabták, hogy frissítsék a szoftvereket. Összegezve: gyors reakció, gyors hibajavítási lehetőség.

Azonban az Ügyfél – aki egy nyílt forráskódú weboldalt kért/kapott a fejlesztőtől – ezt a legtöbb esetben nem is látja, tapasztalja. A fejlesztő vagy aktualizálja a programot, vagy nem. Legyünk őszinték, a legtöbb esetben nem. Miért nem? Azért mert ez egy olyan feladat, ami munkával/munkaidővel jár. Amit a megrendelő már nem fizet ki. Miért fizetne? Hiszen a weboldalát megrendelte, elkészült, működik. Szerinte. De ugye ott vannak a biztonsági problémák. Jó esetben nem is merül fel soha, de a lehetőség mégis ott van, hogy egy script kiddie ezt kihasználja és belenyúljon az oldalba.

Miért jobb a zárt forráskód?

Zárt forráskódú CMS esetében a kódot nem érik el azok, akinek az a legfőbb vágya, hogy egy rendszer hátterében hibát keressenek. Azért nem, mert a háttérrendszerben futó programozási eljárásokat nem képesek elérni. Ezért zárt.

Jóval kisebb az esélye, hogy egy zárt forráskódú rendszert feltörjenek, megváltoztassák az oldal tartalmát. A hátránya viszont, hogy a kódot csak az a fejlesztő tudja módosítani, aki a weboldaladat készíti. Ez azt jelenti, hogy egy másik fejlesztőnek nem tudjuk átadni az oldal további fejlesztését – ellenben egy nyílt kódú megoldással -, mivel ilyen esetekben a fejlesztő cég fenntartja a jogot a kód megtartására. Pontosan azért, hogy ne váljon publikussá a kód. Ha egy kód egy külső fejlesztő számára elérhető, az elérhető lehet mások számára is. Ami rizikó annak, aki az eredeti kódot írta.

Ilyen zárt forráskódú CMS például a Galeus, mely a Webshark saját fejlesztésű tartalomkezelő rendszere.

Egy megtörtént eset

Az Ügyfél elkészíttette weboldalát egy fejlesztővel. A fejlesztő az egyik nyílt forráskódú rendszerben dolgozott, ami egyébként a Joomla volt. Az oldal elkészült, megtörtént az átadás/átvétel. Mindenki örült. Teltek-múltak a hónapok. Egyszer csak az Ügyfél kapott egy levelet a hostingszolgáltatótól, hogy az oldalát lekapcsolta, elérhetetlenné tette. Azért, mert az oldal által használt Joomla rendszerben nagyon sok biztonsági probléma bukkant fel, ez pedig veszélyeztette a többi általa kiszolgált weboldal működését.

Az Ügyfél persze felkereste a fejlesztőt, akitől azt a választ kapta, hogy az oldal aktualizálása 80.000,- Ft + ÁFA összegbe kerül. Ügyfél nem értette miért, hiszen a weboldal fejlesztését már kifizette. Miért kellene újra fizetnie? Ez egy tipikus helyzet, ami pontosan megmutatja a nyílt forrású szoftverben rejlő problémalehetőséget.

Melyek a leggyakrabban használt nyílt forráskódú szoftverek? WordPress, Drupal, Joomla, Magento, Blogger

WordPress

Alapvetően egy blogmotor, de tökéletesen használható egy weboldal megjelenítésére is, azok számára, akik értik a működését. Rengeteg plugin és template érhető el hozzá, és egyedi template kialakítására is ad lehetőséget. Manapság az egyik legelterjedtebb CMS rendszer, éppen ezért ebben a cikkben a következő fejezetben bővebben is beszélünk róla, de előtte átadjuk a terepet a többieknek.

Joomla

A Joomle is egy ingyenes, nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszer, mely 2005 óta letezik. A weboldalak több mint 5,3 százaléka alatt van Joomle motor 2020-ban. Ha megvan a tapasztalat, tudás, akkor gyorsan lehet egy működő weboldalt készíteni vele. Bonyolultságát és használatának felhasználóbarátságát tekintve a WordPress és a Drupal között helyezkedik el (utóbbiról mindjárt szó lesz), de egy alapvető PHP-ismerettel azért használatba vehető.

Jól lehet vele e-kereskedelmi weboldalakat készíteni, amire jó példa lehet a Pizza Hut vagy a Kellogs’ weboldala, melyek szintén Joomlára épülnek. Ha nem rendelkezünk alapvető technikai, programozási ismeretekkel, akkor gondban leszünk. Ebben az esetben használatához szükség lesz olyan fejlesztőre, aki a Joomla rendszert kívülről-belülről ismeri.

A Joomla esetében is rendelkezésre állnak a különféle modulok, sablonok, melyekkel könnyebben személyre szabható a rendszer.

Ha a biztonságosságát vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy áll mögötte egy közösség, mely csak erre figyel. Ők segítenek a felhasználóknak biztonságosan tartani a weboldalukat. Ugyanakkor a Joomla esetében nincs lehetőség automatikus frissítésekre, mint a WordPressnél, és a biztonsági csapat is jóval kisebb, még a Drupalhoz viszonyítva is. A közreműködők fizetés nélküli önkéntesek. Ráadásul a felhasználóknak egy elég kiterjedt dokumentáción kell átrágniuk magukat, ha képben akarnak lenni a biztonságot illetően.

Frissítés, 2021.10.04.:

Mi az a Drupal? Kinek javasolt és milyen előnyei vannak?

A Drupal egy 2001 – tehát a WP-nél régebb – óta létező, nyílt forráskódú CMS és CMF (Content Management Framework) rendszer, ami azt jelenti, hogy a fejlesztők saját, egyedi CMS-megoldásuk kialakítására használhatják.

A weboldalak mintegy 2-3 százaléka használ Drupalt, köztük olyan intézmények és cégek, mint a Coloradói Egyetem, a The Economist, a Sevilla FC, a Pfizer, stb.

Használatához jóval nagyobb fejlesztői hozzáértésre van szükség, mint például a WordPress használatához. Ahhoz, hogy kényelmesen fel tudd használni az egyébként bárki által ingyenesen letölthető szoftvert, szükséged lesz némi HTML, CSS és PHP ismeretre, vagy pedig meg kell bíznod egy weboldalfejlesztőt, aki ért a Drupalhoz.

A Drupalt eredetileg diákok számára hozták létre, de aztán rugalmassága miatt sokan mások is elkezdték használni. Jelenleg több mint 1 millió Drupal-alapú weboldal működik a Drupal Development jóvoltából. És ismét hangsúlyozzuk, hogy ez a szoftver nem igazán javasolt kezdőknek, elég komoly technológiai ismeret kell az alkalmazásához.

Kinek jó választás a Drupal?

  • Aki nagy forgalmú weboldalt kezel, melyen sokféle, különböző tartalom szerepel.
  • Sok bejelentkezésre kötelezett felhasználód van, akik ráadásul eltérő jogosultságokkal használnák a platformot.
  • Van szakértelme és forrásai arra, hogy egyedi megoldásokat fejlesszen egy keretrendszer segítségével.
  • Fontos számára az információ-biztonság.

Milyen előnyei vannak?

  • Kifinomult személyre szabhatóság
  • Könnyebben kezelhető a sokféle tartalom
  • Jól skálázható
  • Biztonságos
  • Nyílt forráskódú
  • Jelentős – több mint 1 milliós – közösség támogatja

Legfőbb előnye, hogy talán a leginkább testreszabható rendszert kínálja a versenytársak között, hiszen sok-sok modul közül válogathatsz: több mint 30 ezer modul állt rendelkezésre. Jó kezekben a Drupallal szinte minden igény megvalósítható, ami egy tartalomkezelő rendszertől elvárható. Habár valóban nem könnyű a használata, de ha tudsz kódolni, akkor a Drupal a legjobb választás a számodra.

Ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy a 8-as és 9-es verzióval egy felhasználóbarátabb, könnyebben kezelhető rendszerré vált, ahol elsődleges fontosságú az akadálymentes használat. A Drupla 8 hozta magával az új téma-motort, a Twiget, mely könnyebbé teszi témák létrehozását weboldalak számára. Szintén itt jelent meg a reszponzív képméretezés, valamint új elemeket kapott a felhasználói felület. A Drupal 9-nél pedig javítottak a frissítési folyamaton és a tartalomszerkesztésen.

Ami a biztonságát illeti, a Drupalnál szigorúak a kódolási sztenderdek, és ezek ellenőrzése is. Szintén szigorúak a biztonsági irányelvek, melyek nemcsak a Drupalra, hanem a kapcsolódó projektekre is érvényesek, így a Drupal.org-on elérhető modulokra. Az irányelvek alapján jóváhagyott modulok és témák egy pajzs-ikonnal jelennek meg a projektek információs oldalán, illetve pluginok és témák keresésénél is szűrhetők a stabil és biztonságos verziók.

A biztonsággal egy dedikált csapat foglalkozik, akik csak a bejelentett hibákat és sebezhetőségeket javítják. Ez a csapat kapcsolatban van a felhasználókkal is, segítve őket abban, hogy biztonságossá tegyék a weboldalukat, és a Twitteren is rendelkezésre állnak. Emellett egy kiterjedt leírás is elérhető a biztonság témában.

Érdemes szót ejteni a skálázhatóságról is, hiszen bár WordPress alapra sok nagy weboldal épül, azért az általános vélekedés az, hogy a nagyobb cégek összetett weboldalai számára jobb megoldás a Drupal tartalomkezelő rendszer. A nagyobb forgalmú, többféle médiát tartalmazó weboldalak esetében jobb választás lehet ez a CMS, annál is inkább, mert ezek a nagyobb oldalak már nyilván szakértők által üzemeltetettek.

Nem mellesleg, ha be kell léptetni felhasználókat, akkor a különböző jogosultságokat jobban lehet kezelni Drupal alatt – mindenféle egyéb plugin és modul telepítése nélkül -, mint mondjuk WordPressel.

Végül pedig fontosak a költségek is: a Drupal is nyílt forráskódú, ingyenesen telepíthető és használható rendszer, ahol a dokumentáció is ingyenesen elérhető. Ugyanakkor használatához persze egy Drupal-fejlesztőt is meg kell fizetni, ami nem olcsó.

Magento

A Meganto egy olyan CMS, melyet kifejezetten webáruházak számára hoztak létre. Létezik egy nyílt forráskódú változata és egy fizetős verziója, amely jobban használható. Az ingyenes verzióban is találhatók persze olyan funkciók, mint a mobilos vásárlásra optimalizálás vagy az integrált vásárlás, fizetés és szállítás. A fizetős verzióban azonban elérhető a részletesebb analitika és marketing lehetőségek is. Ha webáruházad van, akkor érdemes egy pillantást vetni rá.

Blogger

A blogger egy egyszerű CMS, mely blog indítására megfelelő. Ingyenes, egyszerű kezelni, de a lehetőségei korlátozottak a többi CMS-hez képest. Nem nyílt forráskódú rendszer, vagyis kevésbé rugalmas és kevesebb plugin érhető el hozzá. Egyszerű weboldalak számára azonban megfelelő választás lehet, de cégek számára nem kínál elegendő funkciót és személyre szabhatóságot.

És a sor még hosszan folytatható, de most lássuk:

Melyik a legnépszerűbb CMS 2021-ben? Hogy áll a CMS-ek versenye?

Az talán senkit sem lep meg, hogy ma a WordPress a legnépszerűbb tartalomkezelő: a W3Techs adatai szerint 2021 elejére WordPresst használt a weboldalak 39,1 százaléka, míg egy éve még ez az arány csak 35 százalék volt. Ha viszont csak azokat a weboldalakat vesszük figyelembe, melyek CMS-t használnak (a weboldalak 38,3 százaléka nem használ CMS-t), akkor azt látjuk, hogy 64,1 százalékon áll a WP.

A következő versenyző egyébként a Shopify 3,2 százalékos piaci részesedéssel. Utóbbi persze egy webáruház CMS, azonban a webáruházak között is a WordPress vezet, hiszen WP-re telepíthető WooCommerce plugint használ a weboldalak 4,9 százaléka. A WooCommerce-t egyébként a webáruházak 28,9 százaléka használta 2021 januárjában.

A lista egyébként 2021 elején így néz ki:

  • WordPress – 39.6%
  • Shopify – 3.2%
  • Joomla – 2.2%
  • Drupal – 1.5%
  • Wix – 1.5%
  • Squarespace – 1.5%
  • Bitrix – 1.0%
  • Blogger – 1.0%
  • Magento – 0.7%
  • OpenCart – 0.6%

Amit érdemes tudni az első helyezettről, az az, hogy a WordPress 2003-ban indult, mint egy viszonylag egyszerű blog-eszköz. Azóta egy rugalmasan alakítható weboldal-készítő megoldássá vált, mellyel mindenféle méretű és típusú weboldal elkészíthető. 2020 júniusában már 1,2-1,3 milliárd aktív weboldal működött a világban a NetCraft becslése szerint, ennek pedig a WordPress.org 2020 augusztusi adata szerint 38 százaléka használt WordPresst. Ez alapján minimum 457 millió WordPress alapú oldalról beszélhetünk. Mint láttuk, a W3Techs statisztikája szerint 2021 januárjában a weboldalak 39,6 százaléka használt WordPress CMS-t, illetve a CMS-ek között 64,1 százalékot hasított ki.

A BuiltWith adatai ugyanakkor egy kicsit más képet mutatnak. Persze itt is nagy számokat látunk: több mint 27 millió weboldal épült WordPressre. Itt érdemes azt is megjegyezni, hogy a top 10k oldalnak majdnem 40 százaléka WordPresst használ, ami nagyobb arány, mint amit a kisebb látogatottságú oldalaknál láthatunk. (A következő fejezetben néhány példával is szolgálunk.)

Egy 2015-ös adat szerint naponta 50 ezer új weboldal indul WordPress alatt, és ahhoz, hogy Te is használd, nem kell tudnod angolul, hiszen több mint 40 nyelven elérhető, így magyarul is. Magyarországon egyébként közel 9 ezer oldal fut WordPress alatt.

A WordPress.org oldalán egyébként az is látható, hogy hányan töltötték le a CMS legfrissebb verzióját, ami szintén jelentős szám.

A WordPress fejlődése töretlen, miközben hosszú idő óta folyamatosan az első hely az övé. A Joomla és a Drupal együttesen sem érik el az 5 százalékos részesedést. A versenytársak tehát messze lemaradnak mögötte, hiszen a második legnagyobb, a Joomla felhasználószáma is csak másfél millió környékén alakul, míg a Drupalé félmillió felett.

Ráadásul a W3Tech szakembere, Matthias Gelbmann szerint a WordPress dominanciája a jövőben csak tovább fog nőni. Ezt abból sejti, hogy az újonnan indított oldalak harmada már Wordpresst használt, és az új oldalak pontosan mutatják azt, hogy merre is tart az egész piac.

Ha pedig azokat a weboldalakat tekintjük, melyek mostanában cserélték le CMS-technológiájukat, akkor azt látjuk, hogy a WordPress a Joomla, a Drupal és a Blogger kárára gyarapodott. Vannak ugyan olyan rendszerek, melyek több weboldalt szereznek a WordPresstől, mint az tőlük – ilyen a Magento, a Squarespace vagy a Shopify -, azonban a WordPress felhasználói bázisával összehasonlítva ez a szám szinte teljesen elhanyagolható.

Mindenesetre minden 74. másodpercben megjelenik egy-egy WordPresst használó weboldal a top 10 millió között, míg a második leggyorsabban növekvő tartalomkezelő rendszer, a Shopify által hajtott weboldalak mindössze 22 percenként bukkannak fel a weben.

Milyen nagy weboldalak használnak WordPresst?

Lehet, hogy azt hiszed, a WordPress a kicsik terepe, blogra, néhány oldalas céges weboldalra jó, de egy rendesen működő, nagy látogatottságú, komplex oldalt nem lehet összehozni vele. Ez azonban nem így van, és valószínűleg nem vagy tisztában azzal, hogy milyen óriási látogatottságú oldalak épülnek WordPressre. Lássunk akkor néhányat a Quicksprout gyűjtése alapján (így a legtöbb példa amerikai lesz).

Média-oldalak:

  • The New York Times Wirecutter 7,1 millió havi látogatóval
  • Variety 8,8 millió havi látogatóval
  • BBC America 1,1 millió havi látogatóval
  • The Rolling Stone 9,9 millió havi látogatóval
  • Wired 7,1 millió havi látogatóval

Személyes blogok:

  • Ramit Sethi – 1 millió látogató
  • Tim Ferris – 1 millió látogató
  • Tony Robbins – 1 millió látogató
  • Neil Patel – 4,1 millió látogató
  • Peter Adeney – 1 millió látogató

Szórakoztatóipar:

  • Walt Disney havi 1-2 millió látogatóval
  • Spotify News havi 600 ezer látogatóval
  • MTV News havi 1 millió látogatóval
  • Playstation blog havi 1,7 millió látogatóval
  • Star Wars havi 1 millió látogatóval

Kormányzat:

  • A Fehér Ház – havi 9 millió látogató
  • Az Amerikai Külügyminisztérium – 13 millió látogató
  • Kongresszusi Könyvtár – 3 millió látogató
  • Az Egyesült Királyság kormányának weboldala – 76 millió látogató
  • Az Egyesült Királyság Országos Levéltára – 2 millió látogató

Attól persze, hogy a WordPress a legelterjedtebb, még nem biztos, hogy a legjobb választás is mindenki számára. Az olyan weboldaltulajdonosok, akik először készítenek weboldalt, talán egyszerűbben boldogulnak a Wix-szel vagy a Squarespace-szel. Ugyanakkor hamar szembetalálkoznak funkciók hiányával, így ha már egy kicsit többet várnak el egy weboldaltól, akkor a WordPresst választják.

Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy a WordPress sem elégíti ki minden weboldaltulajdonos igényét, különösen azokét, akik speciális céges oldalakat működtetnek. Az ő számukra egy egyedi fejlesztésű weboldal az optimális megoldás.

Frissítés, 2022.05.25.:

Számít a piaci részesedés, amikor CMS-t választasz?

A világon mindenhol verseny van, és mint az előbbiekből is látható, a CMS-eknél is, melyet a WordPress nyer, mely 2022-ben már 40 százalék feletti részesedésnél jár. Az emberek pedig alapvetően a győztesekhez húznak, illetve mennek a tömeg után. De van-e értelme a népszerűségtől függővé tenni a választásunkat?

A népszerűségnek vannak előnyei, legalábbis a CMS-eknél ez egy bizonyos tekintéllyel jár, és mivel sokan használják, jelentős közösség szerveződik a győztes köré. Arra is nagyobb esély van, hogy az elterjedt CMS-ek esetében sokkal tovább tart a fejlesztés, a támogatás, lesznek új funkciók (bár persze semmi nem tart örökké). Nyilván senkinek nem előnyös egy olyan CMS-t használni, melyet egy év múlva ejtenek a fejlesztői.

Jósolni persze nem könnyű, a használati trendeket figyelhetjük meg, melyekből következtethetünk a jövőre. Ha azt látod, hogy a számok emelkednek – még ha lassan is -, akkor az pozitív jel lehet. Érdemes figyelembe venni, hogy az adott CMS mióta létezik, folyamatosan fejlesztik-e, volt-e tulajdonosváltozás?

Az ugyanakkor más kérdés, hogy egy népszerű CMS passzol-e az igényeidhez. Ha figyelembe veszed a design-elképzeléseket, a tervezett funkciókat és más technikai tényezőket, akkor bonyolultabbá válik a választás. Ezen szempontok mérlegelésénél a piaci részesedés nem igazán hasznos jelzés. Ha vannak egyedi igényeid, akkor azokat nem biztos, hogy a nagyon népszerű CMS képes lesz kielégíteni. Vagy pedig neked kell az adott funkciót lefejleszteni/lefejlesztetni, ami azért bonyolultabbá teszi a történetet.

A piaci részesedés tehát inkább csak egy tényezőnek tekinthető, melyet érdemes lehet figyelembe venni – elsősorban a közösséget és a jövőt illetően -, de emellett más tényezőkre is figyelni kell: mennyire passzol a weboldaladhoz, milyen funkciókat kínál, együtt tud-e fejlődni a cégeddel.

Milyen előnyei vannak a Wordpress CMS-nek?

Nagyon sok induló vagy kisméretű cég számára egy egyedi fejlesztésű weboldal költségei túl magasak lehetnek. Nekik egy olyan weboldalra van szükségük, mely olcsó, de mégis professzionális benyomást kelt. Olcsó pedig azért lehet, mert egyszerűen, szinte technikai tudás nélkül is használatba vehető.

Könnyű telepítés

A WordPress is tisztában van azzal, hogy mindenkinek kevés az ideje, így a rendszer gyakorlatilag percek alatt képes magát installálni, ha már van egy tárhelyed (hosting szolgáltatód). Általában a WordPress egykattintásos telepítése már a legtöbb szolgáltatónál rendelkezésre áll (úgynevezett WordPress hosting). Ez is egy olyan jellemző, mely kiemeli a többi CMS közül.

Egy WordPress oldal olcsóbb

Mivel a WP egy nyílt forráskódú rendszer, ezért azt bárki szabadon módosíthatja. Csak akkor kell fizetned, ha egy webdesignert és egy weboldal fejlesztőt bízol meg azzal, hogy számodra egy egyedi témájú weboldalt hozzon létre. De az elérhető számtalan témának köszönhetően így is olcsóbb, mint ha egy teljesen új weboldalt készítenél a tervezéstől kezdődően.

A nyílt forráskódú rendszer előnye, hogy annak módosítása is kevesebbe kerül, mivel a munka is kevesebb vele. További költséget ezeken túl már csak a domainnév-regisztráció és a hosting szolgáltatás jelent, illetve az, ha igény mutatkozik részedről fizetős pluginek vagy témák alkalmazására.

A fenntartási költségeket tekintve is olcsónak tekinthető a WordPress, mivel a weboldal tartalmát viszonylag egyszerű kezelni, módosítani. Nem kell hozzá különösebb tudás és tapasztalat, hogy elboldogulj tartalmak létrehozásával, frissítésével, ráadásul amíg kisebb változtatásokban gondolkodsz, addig nem függsz a webdesignertől sem.

Könnyen kezelhető

Tehát mint látszik, alapvetően azért olcsóbb, mert könnyebb a kezelése, nem kell ahhoz szakember, hogy fejleszd és bővítsd. Saját magad is hozzáadhatsz új funkciókat, frissítheted, és személyre szabhatod a megfelelő pluginek és sablonok használatával. Ehhez nem kell tudnod kódolni, és mégis látványosak lesznek a változtatások. Népszerűségének tehát egyik fő oka az egyszerűsége.

Számtalan plugin érhető el

A WordPresshez rendkívül sok plugin elérhető, melyeket sokan használnak. Fejlesztők tömegei foglalkoznak pluginek készítésével, melyek képesek javítani a weboldalak használhatóságát. Széles tehát a választék, így könnyen megtalálhatod a számodra leginkább megfelelőt.

Személyre szabható

Jellemző rá, hogy rugalmasan mindenkinek a saját igényeire szabható. Ez elsősorban a témák és a lehetőségek nagy számának köszönhető.

Webáruházként is jól használható

A Woo commerce plugin segítségével olyan webáruházat alakíthatsz ki magadnak, amire talán nem is gondolnál. Emiatt is az egyik legkeresettebb tartalomkezelő rendszernek számít.

Egy közösség

Mivel sokan használják WordPresst, így kialakult egy masszív közösség, melytől segítséget kaphatsz. Ha bármilyen technikai problémába belefutsz, akkor szinte mindig találsz olyan hozzáértő embereket a fórumokon, akik segíteni tudnak a megoldásában, így nem maradsz egyedül a gondjaiddal.

Biztonságos (ha odafigyelsz)

Mint azt az előbb már jeleztük, van hátránya is a nyílt forráskódnak biztonság szempontjából, de előnye is: ha bármiféle biztonsági probléma felmerül, akkor az még azt megelőzően javításra kerülhet, hogy a Te weboldaladdal valami gond lenne. Az tény, hogy a legnépszerűbb CMS-ként a WordPress oldalak állandó támadásoknak vannak kitéve, a hackerek mindig keresik a sebezhetőségeket, hogy feltörjenek egy oldalt. Ha egy oldalt nem frissítenek rendszeresen, akkor ennek megnő az esélye

A WordPressnél egy külön csapat figyel a rendszer, a témák és a pluginek biztonságosságára. Amikor felmerül egy új sebezhetőség, a csapat nagyon gyorsan elkészíti a javítást, amit közzé is tesz. Ez az oka annak, hogy érdemes mindig frissen tartani a szoftvert.

A WordPress biztonság kapcsán elég sok weboldal, videó megtalálható a neten, melyek segítenek a weboldalad biztonságossá tételében. Emellett arra kell csak figyelni, hogy a megfelelő plugineket és témákat használd. A WordPressnél külső fejlesztők is közzé tehetnek témákat és plugineket, amelyek használata viszont kockázatos lehet a felhasználó számára. Ha pedig probléma van egy témával vagy pluginnel, az az egész oldalra nézve veszélyes lehet.

Amennyiben valóban szakértő WordPress-fejlesztőt bízol meg a weboldalad létrehozásával, akkor ő egy biztonságos weboldalt készít számodra jól használható és biztonságos pluginek felhasználásával. Ebbe beletartozik a hitelesített hozzáférés a weboldalhoz, a szerveroldali biztonság javítása és az erős jelszó-védelem.

A WordPressnek számos funkciója van, melyek révén erősítheted a weboldalad biztonságát, azonban csak egy szakértő csapat tudja a teljes potenciált kibontakoztatni a platformból.

Milyen veszélyekkel kell szembenézned, ha WordPresst használsz?

Ha tudod, hogy melyek a leggyakrabban előforduló veszélyek, akkor talán hatékonyabban is tudsz védekezni ellenük. Lássuk!

Webhelyek közötti scriptek

A webhelyek között script egy olyan támadás, melynek során a hacker egy kártékony kódot helyez el a weboldalon. Ezt általában olyan funkción keresztül teszi, mely felhasználói bevitelt igényel az eredmény érdekében. Amint a kártékony kód a weboldalra kerül, az több módon is kihasználható. A hacker például munkamenet cookie-kat vehet igénybe és megszemélyesít egy felhasználót, hozzáférhet az API-hoz, ami más alkalmazásokhoz kapcsolódik, férgeket terjeszthet el, stb. A leggyakoribb azonban az, hogy átirányítja az embereket olyan weboldalra, ahol a hacker megszerezheti az adataikat.

A megoldás az adott helyzettől függ. Ami szóba jöhet többek között, hogy fehérlistás értékeket használsz, így a támadóknak nehezebb lesz kártékony kódot juttatni a weboldalba. Tehát például a felhasználók ne szabadon adhassák meg a születési idejüket, hanem egy legördülő listából választhassák ki. Használható emellett úgynevezett HTML-fertőtlenítő könyvtár, illetve a csak HTML cookie-k használata, így JavaScript nem tudja olvasni vagy megváltoztatni.

SQL injektálás

Ebben az esetben is egy kártékony kód kerül a weboldalba. A hacker ezt úgy tudja megtenni, hogy strukturált nyelvi lekéréseket helyez el cookie-kban, fórumokon, HTTP-fejlécekben, vagy más beviteli oldalakon. Az előző megoldáshoz képest a használat módja különbözik: az SQL injektálás célja ugyanis a weboldal adatbázisának elérése, annak módosítása ás az adatokhoz való jogosulatlan hozzáférés.

A bevitel fertőtlenítése mellett jó védekezés lehet az előre meghatározott állításokhoz való ragaszkodás: ezek a stringek paramétereket állítanak be a felhasználói lekérdezések számára végrehajtás előtt, így a nem kívánatos bevitelek elutasításra kerülnek.

URL hacking

Az URL hacking is nagyjából ugyanazon elvek mentén működik, mint az SQL vagy XSS injektálás. Ebben az esetben a hacker a kártékony kódot az URL-sávon keresztül továbbítja. Ezáltal elérnek fontos adatokat és szerkeszthetik a kódot. Innentől kezdve pedig sokféle módon tehetnek kárt a weboldalban. Például létrehozhat olyan átirányításokat, mely a saját weboldalára vezeti a látogatókat. De lehet, hogy egy malware-t helyez el, hogy fontos információkat szerezzen meg. Itt is hasonló megoldás jöhet szóba, mint az előző két támadástípusnál. A felhasználói bevitelek fertőtlenítése, és a paraméterezett állítások használata.

Brute Force támadás

A brute force támadások a felhasználónév és jelszó megszerzésére irányulnak. A dolog elég egyszerű: addig próbálkoznak, amíg ki nem találják. Természetesen a hackerek ehhez számítógépes programokat használnak, de még így is elég sok időbe telik, olykor akár évekbe. A védekezésnél is egyszerű dolgokra kell gondolni: erős jelszóra, captcha használatára, kétfaktoros hitelesítésre, és a bejelentkezési kísérletek számának korlátozására.

DDoS támadás

Ennek célja, hogy működésképtelenné tegye a weboldalt. Ilyenkor akkora forgalmat küldenek a támadók a weboldalra, melyet az nem tud kezelni, így leáll. Ehhez a támadók számtalan gépet felhasználnak. Lehet egyszerű célja, de az is előfordul, hogy csak leplez egy másik manővert. Megelőzésükben segíthet a CDN használata, mely a forgalmat több szerverre irányítja. Szintén hasznos lehet egy behatolás-megelőző rendszer (IPS) vagy egy webalkalmazási tűzfal, mely a bejövő forgalmat monitorozza.

Malware

Ebbe a kategóriába sok minden beletartozik, a közös bennük a céljuk, az hogy megakasszák, befolyásolják, vagy tönkretegyék az adatbázist vagy a rendszert. Ehhez a hackerek bevethetnek trójai vírusokat, férgeket, spyware-eket, ransomware-eket, adware-eket, stb. A malware-ek is sok mindent tehetnek: kémkedhetnek, hogy ellopják az adataid, vagy titkosíthatják azokat, és csak pénzért cserébe adják vissza. A megoldást a rendszeres mentések, a jelszavak változtatása, a pluginok és szoftverek frissen tartása és a rendszeres víruskeresések jelentik.

Jogosultságokat szerző támadás

A támadás során a hacker olyan lépeseket tesz, melynek révén különböző jogosultságokat szerez meg azzal a céllal, hogy annyi információhoz férjen hozzá, amennyihez csak tud. Folyamatosan azzal próbálkozik, hogy magasabb jogosultságokhoz jusson. A támadásnak két típusa is létezik: az egyik a vertikális, melynél annyi engedélyt akar szerezni, amennyit csak lehet, a horizontálisnál ugyanakkor megelégszik alacsonyabb jogosultságokkal, de minél több fiók esetében szeretne ilyet szerezni. Az ilyen támadások bárhonnan érkezhetnek a hálózatból, megoldást csak a rendszer folyamatos figyelése jelent. Emellett érdemes törölni a régi plugineket és témákat, melyek könnyű belépési pontot jelentenek a hackereknek.

Miért kell a legtöbb WordPress-alapú oldal karbantartásához szakember? (FRISSÍTÉS, 2023.03.02.)

Ha azt akarod, hogy a WordPress-alapú oldalad mindig stabilan és problémamentesen működjön, akkor folyamatos karbantartásra van szüksége. Ami csak alapszinten jelenti azt, hogy elegendő időnként belépni a vezérlőpultba és telepíteni a frissítéseket. Bár utóbbi egyszerűnek tűnik első pillantásra – és adja a WordPress egyik vonzerejét -, nem feltétlenül az.

Az kétségtelen, hogy a WordPress sokat fejlődött az idők során, és mára elég felhasználó-baráttá, intuitívvá vált a használata. Akadnak azonban olyan forgatókönyvek, amikor kénytelen lesz a WordPress-alapú weboldal tulajdonosa egy szakértőt megbízni az állandó karbantartással. Mikor és miért?

Egy folyamatosan változó CMS

Elég csak az elmúlt két-három évre gondolni, hogy lássuk, milyen jelentős mértékben változott meg a WordPress adminfelülete. Az elviekben jobban használhatónak gondolt Gutenberg-blokkszerkesztő – és annak minden hatása a rendszerre – nem feltétlenül tette egyszerűbbé a WordPress oldalak kezelését. És ez csak egy olyan dolog, ami változott az elmúlt években.

A weboldalak karbantartásához tartozik az is, hogy a régebbi témák és bővítmények működőképesek maradjanak. Sokszor egy-egy ilyen bővítmény meghatározó jelentőségű a weboldal számára, így folyamatosan figyelni kell, hogy nem ütközik-e a mindig változó blogmotorral.

Sokszor szükség lehet még akár a kód változtatására is, például egy szkript módosítására, hogy az összhangban legyen a jQuery könyvtár legújabb verziójával. Ugyanígy a témasablonok és az egyéni bővítmények is figyelmet, módosításokat igényelnek, hogy mindig kompatibilisek legyenek a PHP legújabb verziójával.

Ráadásul ott van a legújabb fejlesztések alkalmazása is, így például a blokktémáké, vagy az egyéni szerkesztőblokkok felépítése, esetleg a jpg képek konvertálása az újabb formátumba, a WebP-be.

A lényeg, hogy a WordPress állandó változásban van, a weboldalnak ehhez igazodnia kell, amihez sokszor szükség lesz egy hozzáértő emberre, aki átlátja, hogy egyes módosítások miről szólnak, és milyen következményei lehetnek.

A frissítések alkalmazásával nincs letudva egy frissítés

A WordPressben nem tűnik túl nagy feladatnak végrehajtani egy frissítést, hiszen csak rá kell kattintani a lehetőséget felkínáló gombra, és máris zajlik a folyamat. Ugyanakkor vannak olyan esetek, amikor szükség lehet némi szakértői beavatkozásra. Ezeket az eseteket egy laikus weboldaltulajdonos nem fogja tudni kezelni, illetve sokszor észre sem veszi, hogy gond van.

A WooCommerce esetében például ismert, hogy bizonyos frissítések esetén szükség van egy adatbázis-frissítésre is. Ráadásul néha egy plugin is jelentős mértékben megváltozik, esetleg valamilyen speciális funkció kikerül belőle. Így szükség van valakire, aki megoldja a helyzetet.

Az is előfordul olykor, hogy egy frissítés összeakad az oldal beállításaival. Lehet ez egy SEO pluginnak a legújabb kiadása, mely mondjuk nem hajlandó együttműködni azzal a PHP-verzióval, melyet a weboldalad használ. De lehet ez egy képgaléria plugin is, mely csak a WP legújabb verziója alatt hajlandó működni.

De az sem feltétlenül nyilvánvaló minden weboldaltulajdonos számára, ha valami probléma merül fel az oldallal a frissítések és az összeakadó elemek miatt. A hibaüzenetekre nem figyel fel, vagy nem is igazán érti, hogy miről van szó. Ezért lehet jó döntés, ha egy szakember először megvizsgálja, aztán tesztel minden frissítést, mielőtt élesben alkalmazza a weboldalon. Ez egyébként régóta bevett gyakorlat a WordPress-fejlesztők esetében. És ez jelentheti a különbséget egy hibákkal küszködő és egy olajozottan működő weboldal között.

A WordPress témák és pluginek ütközése nem könnyen kezelhető dolog

Ha egy weboldalon már hibák jelennek meg, azok megoldása sokszor meglehetősen nehéz. A WordPress alapú oldalaknál pedig rendkívül bonyolultakká is válhat a helyzet. Túl sok a változó, hiszen ott a WordPress, az aktív témák, a különféle pluginek, melyek mindegyikének kulcsszerepe van abban, hogy miként jelenik meg és miként működik az oldal. Ha valami tönkremegy, akkor már kinyomozni is elég nehéz, hogy mi a probléma oka, nemhogy megoldani.

A folyamathoz szükség lehet pluginek működésének felfüggesztésére, alapértelmezett témára váltásra és a böngészőkonzolon keresztül hibák kutatására. Ehhez idő és szakértelem kell. Persze felveheted a kapcsolatot a témák és a pluginek készítőjével, azonban kérdés, hogy ők mennyire kommunikatívak, milyen gyorsan reagálnak, ráadásul szükség lehet némi technikai tudásra a válasz megértéséhez és alkalmazásához.

A lényeg tehát itt az, hogy mivel sokszor a weboldaltól függ, hogy működik-e egy cég, jönnek-e a megrendelések, ezért rendkívül fontos, hogy a weboldal hibátlanul működjön és mindig frissítve legyen a mögötte lévő CMS és annak elemei.

Lehet, hogy ma már a WordPress frissítése egyszerűen kivitelezhetőnek tűnik, de ez csak a legegyszerűbb weboldalak esetében érvényes, összetettebb weboldalaknál problémák merülhetnek fel. A helyzet az, hogy egy weboldal megfelelő működtetése nem olyan egyszerű, illetve egy weboldaltulajdonosnak nem is feltétlenül megy.

A WordPress CMS a legjobb megoldás SEO-ra?

A WordPress alkalmazásával a keresőoptimalizálási munka is könnyebbé válhat. Egyrészt a WordPress oldalak egyszerűbb felépítése révén gyorsabbá válik a keresőmotorok általi indexelés, de egyszerű beállítani a meta sorokat is. Emellett további jól használható plugineket is bevethetsz, melyek által hihetetlenül leegyszerűsödik a SEO-munka. Ráadásul a mobilos felhasználók számára is elérhetővé válik a weboldaladat anélkül, hogy külön oldalt hoznál létre mobilra. A jelenlegi weboldalad a felhasználóid mobileszközeire szabható a megfelelő témák és pluginek alkalmazása révén. Ez pedig segíti a SEO-erőfeszítéseidet. De lássuk mindezt részletesen!

1. A WordPress felhasználói élmény központú CMS

A WordPress témák és pluginek jól használhatók arra, hogy legyen egy professzionális megjelenésű, felhasználóbarát és vonzó weboldalad. Ez pedig azt jelenti, hogy a felhasználói élmény is jó, ami fontos tényező SEO szempontból, hiszen a felhasználói élmény rangsorolási tényező.

2. Szabadon alakíthatod a permalinkeket

A WordPress lehetővé teszi, hogy szabadon kezeld az úgynevezett permalinkjeit az oldaladnak, és olyan URL-struktúrát alakíts ki, amilyet csak szeretnél, illetve elhelyezheted bennük könnyedén a kulcsszavaid is. Tehát nem csak egy nice URL-t kapsz, hanem olyat, ami rangsorolási szempontból optimálisan kialakított.

3. Könnyen kezelheted vele a metadatokat

A jól kialakított címsorok és egyéb metadatok segítenek a keresőmotorok számára a weboldalad megértésében. Ha a metadatokba bekerülnek egy adott oldal fő kulcsszavai, az segít abban, hogy megértse a keresőmotor, miről szól az oldalad, és a rangsorolása is jobb lehet. Ehhez szükséged lesz egy SEO pluginre is, de ez szinte alap minden WordPress oldalnál.

4. Jól optimalizálhatók a képek

A képek nem csak dekorációs célokat szolgálnak a weboldalad, hanem keresőoptimalizálási szempontból is hasznosak lehetnek. WordPress használatánál szabad kezet kapsz a SEO szempontból fontos részeik alakításában: könnyen megadhatod az alt textet, képaláírást, emellett pluginekkel a kép méretét automatikusan is optimalizálhatod, ami a gyorsabb betöltődés miatt előnyös lehet SEO szempontból.

5. Könnyen javítható a sebesség

A keresőoptimalizálásnál fontos tényező a weboldal sebessége: ha túl lassú az oldalad, akkor az ronthatja a helyezését a találati oldalakon. A WordPressben viszont találsz olyan plugineket, melyekkel egyszerűen és gyorsan tudod optimalizálni az oldal méretét, gyorsaságát, nem kell hozzá sok-sok fejlesztői munkaóra.

6. Tökéletes a mobilos felhasználók számára

Mivel az emberek ma már nagyrészt mobilon böngésznek, így a weboldaladnak mobilra optimalizáltnak kell lennie. WordPress esetében ez nem okoz gondot, mert ha kiválasztasz egy mobilra optimalizált témát, akkor az megoldja ezt a problémát.

7. Kiváló SEO plugineket találsz

A SEO pluginek nagyban megkönnyítik egy oldal optimalizálását, és szinte automatikussá teszik. Említhetjük itt a közismert Yoast SEO-t, de más megoldások közül is válogathatsz, illetve akadnak még bőven olyan pluginek, melyek segíthetnek ebben a munkában.

Frissítés, 2023.01.18.:

Google: a WordPress nem eredendően a legjobb megoldás SEO-ra

Vagy legalábbis nem feltétlenül jobb, mint ha saját magunk vagy egy általunk megbízott programozó készíti teljes egészében a kódot az alapoktól kezdve.

Ez derült ki 2022 decemberében John Mueller, a Google szakemberének Redditen megjelent szavaiból. Itt azon kérdésre próbált meg választ adni, amivel már sokan találkoztak, akik SEO-val foglalkoznak és körülbelül így hangzik: a WordPress jobb megoldás SEO-ra, mint ha saját magunk kódolnánk a weboldalunkat? Illetve akadnak ennek még más variációi, például, hogy a WordPress jobb SEO-ra, mint a [és ide beírhatod bármely más CMS nevét]?

De bárhogy is teszik fel a kérdést, a válasz az mindig hasonló lesz.

A WordPress ugyan tényleg jó és hatékony választás – mint azt az előbbiekben már jeleztük -, ha SEO-ról van szó, de bármely más CMS vagy akár egyedi weboldal esetében el lehet érni ugyanazokat az eredményeket, mint WP-vel, csak oda kell figyelni a keresőoptimalizálásra.

Ha pedig nem érted a SEO-t vagy nem figyelsz oda, akkor teljesen mindegy, hogy milyen CMS-t használsz, egyikkel sem fogsz eredményeket felmutatni a keresőben.

Mueller szavaiból egyébként az derült ki, hogy szerinte pusztán a SEO miatt nem érdemes WordPress-t választani, ugyanakkor használata révén többet foglalkozhat a weboldaltulajdonos a tartalommal, mint ha maga állna neki lekódolni egy weboldalt. Ez pedig mindenképpen előnyös SEO-szempontból. Mueller tehát arra utalt, hogy a WP legfőbb előnye az egyszerűbb kivitelezés, ha weboldalról van szó, így hagy időt a SEO egyik legfontosabb részére. A Google szempontjából azonban semmiféle előnyt nem jelent.

A kérdés egyébként rendszeresen felmerül, ennek ellenére érdemes időnként újra válaszolni rá, mivel ennek hiányában tévhitek keringenek csak a weben a WordPress és a SEO kapcsolatáról.

Frissítés, 2022.05.05.:

Milyen esetekben rossz választás a WordPress a weboldaladhoz?

Mint láttuk, a WordPress mára a legnagyobb részesedéssel bíró szereplő a tartalomkezelő rendszerek között. Annak ellenére azonban, hogy sokan használják, még nem feltétlenül jó választás neked is.

Persze érthető, ha csábít a viszonylagos egyszerűsége és a praktikussága, a kigondolt ökoszisztéma, a rengeted elérhető téma és plugin, illetve a rugalmasság, mely mindenféle weboldal létrehozását lehetővé teszi. Ugyanakkor a WordPress használata egy bizonyos fokú felelősséggel is jár. És azért, mert jól lehet használni, nem biztos, hogy a Te esetedben érdemes is.

És most nem a biztonságról, előnyökről és hátrányokról akarunk beszélni, hanem arról, hogy amikor egy weboldal készítésén töröd a fejed, akkor milyen igények és feltételek esetében nem jó választás.

Nincs senki, aki karbantartaná

Nagyon sokszor lehet találkozni azzal a jelenséggel, hogy valaki összehoz egy WordPress-alapú oldalt – vagy épp összehoznak neki -, ezt követően azonban évekig be sem néz a motorháztető alá. Annyit lát, hogy az oldal működik, de nem igazán foglalkozik azokkal a problémákkal, melyek közben a háttérben kialakulnak.

Pedig a WordPress esetében, ha nem nézünk rá rendszeresen szakértő szemmel, akkor számtalan problémába futhatunk bele. Elég csak a frissítések hiányára gondolni: maga a rendszer, a témák és pluginek esetében, melyek így komoly sebezhetőséget hordoznak, és bármikor bekövetkezhet a baj. Erre nem is nehéz példákat találni.

Egy szoftver frissítése pedig nem is feltétlenül egyszerű, vannak esetek, amikor szükséges a hozzáértés, ennek pedig költsége van. Persze a WordPress ezt igyekszik egyre felhasználóbarátabb módon megoldani, ugyanakkor nem árt tisztában lenni azzal, hogy bármi félremehet a végeredményt illetően, és akkor ott állsz egy nem működő weboldallal.

A legnagyobb baj, hogy a weboldaltulajdonosok addig nem is igazán mérik fel a karbantartás fontosságát, amíg erre nem figyelmezteti őket egy szakember. Sokszor persze még ilyenkor sem veszik komolyan a helyzetet.

Tehát, ha egy cégnek nincs embere arra – vagy nem hajlandó megfizetni valakit ezért a munkáért -, hogy folyamatosan karbantartsa a WordPress-oldalát, akkor a legjobb, ha nem ezzel a CMS-sel próbálkozik. Ilyenkor egy statikus HTML-weboldal vagy egy zárt forráskódú CMS sokkal jobb megoldás lehet, mivel jóval kisebb a sérülékenysége és a karbantartási igénye.

Nincs is szükséged tartalomkezelő rendszerre

Az állandóan változó tartalom jó dolog, ha ki akarjuk elégíteni a felhasználóinkat vagy keresőoptimalizálási céljainkat, jól lehet igazodni vele a változásokhoz. Ugyanakkor nem minden cégnek szükséges vagy lehetséges rendszeresen tartalmakat készíteni. Néha nincs pénz vagy idő eredeti tartalom létrehozására.

Márpedig a WordPress mellett a legfőbb érv éppen az, hogy segítségével könnyen létrehozhatók és rendszerezhetők tartalmak. Erre való a CMS.

De mi van, ha a Te céges weboldaladnak egyáltalán nincs szüksége blogra? A hagyományos, statikus céges oldalak továbbra is jelen vannak a weben, nem követelmény a hírek gyártása vagy blogok írása. Ezeknek a weboldalaknak a célja mindössze annyi, hogy a legfontosabb információkat megismertessék a cégről az érdeklődőkkel, illetve kapcsolatba léphessenek. Ezen túl azonban nem kell nekik semmi olyasmi, amiben egy CMS jó.

Egy ilyen céges weboldal esetén óriási hiba WordPressre építkezni. Egyrészt az induló költségek is magasabbak lehetnek, főleg ha egy egyedi téma is készül az oldalhoz, másrészt pedig ott van a már említett karbantartási igény.

Tehát, ha nincs sok tartalmad, vagy nem tervezed tartalmak létrehozását, akkor számodra felesleges egy CMS, mert csak értelmetlenül veszel gondokat a nyakadba.

Nem is akarod megismerni a működését

A WordPress az idők folyamán egyre könnyebben használhatóvá vált a laikus felhasználók számára. Egyre inkább rájuk kezdett figyelni, így olyanok is használni kezdték, akik számára a WordPress irányítópultja valójában egy kicsit bonyolultnak néz ki.

Lehet, hogy kívülről egy-egy WordPress blog elég egyszerűnek tűnik, azonban a háttérben még lehet összetett a rendszer. Ha csak bejegyzéseket akarsz írni, akkor is elég széles a WordPress által kínált lehetőségek köre, és ezek használata nem biztos, hogy magától menni fog. Ehhez meg kell ismerni a működését és a lehetőségeit, mely nem is lehetetlen feladat azok számára, akik hajlandóak tanulni, beleásni magukat a dolgokba, ugyanakkor nem biztos, hogy neked ehhez van kedved vagy időd.

Ha nincs, akkor jobban jársz egy olyan weboldallal, amely nem kezelhető ennyire rugalmasan, hanem egy sokkal egyszerűbb rendszer. Vannak ilyenek is, melyeknél mindössze néhány dolgot kell vagy lehet beállítani. Igaz, nem is kínál a felhasználója számára annyi lehetőséget. De erre talán nincs is szükség, főleg azon az áron, hogy sok időt emészt fel.

Persze nincs semmi ördöngösség a WordPress használatában, de néhány weboldaltulajdonos számára már túl nehéz lehet a feladat. És amikor valóban nincs is szükség a funkcióira, akkor jól megvan ezek nélkül is a weboldal. Ilyenkor semmi rossz nincs abban, hogy a WP helyett egy egyszerűbb rendszer használsz.

Néhány tévhit a WordPress CMS-sel kapcsolatban

1. NEM MEGFELELŐ választás WEBÁRUHÁZAK SZÁMÁRA?

Indulása óta a WordPresst alapvetően egy blogmotornak tartják az emberek, és ez igaz is, azonban mára egy olyan teljes körű platformmá vált, melyet bátran használhatnak a nagyobb cégek is. Mint már korábban is említettük, olyan kiskereskedelmi vállalkozások használják, mint például az eBay, mivel minden lehetőség megtalálható benne, hogy egy teljesen személyre szabott webáruházat tudjunk a segítségével kialakítani. A WordPresshez számtalan plugint találtok, melyekkel teljesen az igényeidre szabhatod a rendszert, még akkor is, ha webáruházat üzemeltetnél.

2. CSAK KIS CÉGEKNEK VALÓ?

Korábban már felsoroltunk néhány nagyobb cég nevét, melyek a WordPresst használják, de a WordPress oldalán találhattok még jó pár komoly referenciát. Ez a lista elég meggyőző, nem?

3. NINCS hozzá MEGFELELŐ TÁMOGATÁS?

Sokan azt hiszik, hogy a WordPress ingyenes template-ei mellé nem kapnak semmiféle támogatást. A net azonban a WordPress elterjedtsége okán tele van olyan fórumokkal és online közösségekkel, melyek teljesen ingyenes támogatást kínálnak. Úgyhogy, ha bármikor kérdésed lenne, akkor ezeken mindig találhatsz megoldásokat.

4. A PLUGINEK NEM MEGBÍZHATÓK?

A WordPress több ezer plugint kínál, melyek segítségével még inkább személyre szabhatjátok a weboldalatokat. Amit viszont érdemes megtenni egy-egy plugin alkalmazása előtt, hogy leellenőrzitek, vannak-e problémák az adott pluginnel kapcsolatban, milyenek az értékelések és a vélemények róla, valamint, hogy milyen gyakran frissítik azt.

5. Nem bírják a nagy forgalmat?

Akadnak olyanok, akik szerint a WordPress oldalakkal gond van nagy forgalom esetén. Ez azonban nem a WordPresstől függ, hanem a hosting szolgáltatótól és egyéb technikai problémáktól. A teljesítménnyel kapcsolatos gondokat egy megbízható és biztonságos tárhelyszolgáltató alkalmazásával tudod kiküszöbölni. Ha a WordPress lenne az akadálya a nagy forgalomnak, akkor a Time Magazine, a TechCrunch vagy a Forbes sem tudná használni a WordPresst. Márpedig nem ez a helyzet.

Melyik CMS-t válaszd?

A fentiek alapján mindenki döntse el tetszése szerint. Ehhez azonban jó, ha tudjuk, hogy mit akarunk elérni és ahhoz fejlesztetünk weboldalt. Céges weboldal esetében gyakorlatilag mindegy melyik CMS-t választod. Ha többet, vagy egyedi megoldásokat szeretnénk, akkor csak a zárt forráskódú rendszerek lehetnek célravezetők, mert ott az igényeknek megfelelően készül a fejlesztés. Nyílt kódú CMS-nél is megoldhatók természetesen az egyedi megoldások, de tény, hogy gyakorlati szempontból jóval nehézkesebb. Egy webáruház, online fizetéssel azért lényegesen bonyolultabb megoldást kíván egy nyílt forráskódú CMS rendszer használatával, mint egy zárt kódnál.

Ha készen állsz arra, hogy megtedd a lépést valamely CMS rendszer alkalmazására, akkor azt jelezd a weboldal fejlesztődnek, vagy ha még nem lenne, akkor keress egy olyan weboldal készítésével foglalkozó céget, aki ilyet kínál.

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!
Érdekelnek a legfrissebb iparági hírek, legújabb blogbejegyzéseink?
Ajánlatkérés