Mi az a SEO audit? Hogyan zajlik? (Frissítve, 2022.06.28.)
Az oldal általános állapota
- A weboldal érvényesítése a Search Console-ban, ha még nem történt meg.
- A Google Search Console-ban annak ellenőrzése, hogy a Google küldött-e korábban üzeneteket, azaz jelzett-e hibákat a weboldallal kapcsolatban.
- Az indexelési állapot ellenőrzése a Search Console-ban. Van-e ezzel valami probléma, történt-e valami hirtelen változás? A Google annyi oldalt indexel-e amennyi oldalunk valóban van? (Kismértékű eltérés teljesen természetes, gond akkor van, ha többszörös eltérést látunk.)
- A gyorsítótárazott verzió összehasonlítása a jelenlegi megjelenéssel a feltérképezés/megtekintés Google-ként menüpontnál.
- Márkakeresések végrehajtása annak megállapítására, hogy a Google rangsorolja-e a weboldalt. Ha nem, akkor az büntetésre utalhat, vagy egyéb komoly gond van az indexeléssel.
Kulcsszavak vizsgálata
Habár a Google Kolibri algoritmusának korában már nem azzal a jelentőséggel bírnak a kulcsszavak, mint egykor, de azért sort kell keríteni ezek vizsgálatára a SEO audit során. A vizsgálata általában SEO auditra specializált szoftverekkel történik, melyek nagyban megkönnyítik az elemzést végző személy munkáját.
A kulcsszavak kapcsán sokan ott tévednek el, hogy van egy kitalált keresési kifejezésük, melyre jó helyezést szeretnének. Azt azonban nem veszik figyelembe, hogy a felhasználók valójában milyen keresési kifejezéseket használnak egy adott téma kapcsán. Azt kell tehát elsősorban figyelembe venned, hogy a valós keresési kifejezésekre van-e optimalizálva az oldalad. Ha megvannak a megfelelő kulcsszavak, akkor meg kell vizsgálni, hogy
- A kívánt kulcsszavakra milyen helyezést ér el az oldal?
- A saját nevére milyen helyezést ér el az oldal?
- Melyik aloldal milyen kulcskifejezésre optimalizált, vannak-e ismétlődő kulcsszavak?
- Egy-egy kulcsszóra hány aloldalt jelenít meg a Google? (Előfordul-e kulcsszó kannibalizmus?)
- Annak megállapítása a Search Console segítségével, hogy mely kulcsszavak hozzák a forgalmat a weboldalra. Ha olyan kulcsszavakat találunk, amelyek korábban jelentős forgalmat hoztak, de ez megváltozott, akkor annak okát meg kell vizsgálni.
- Annak megállapítása, hogy mely kulcsszavak szerepelnek az 5-20 helyeken. A vonatkozó oldalakat érdemes optimalizálni annak érdekében, hogy jobb helyezést kapjanak, hiszen így jelentős mértékben növelhető a forgalom.
Általános SEO
- Ki van-e töltve a meta title és a meta description minden oldalon az adott kulcsszót figyelembe véve? Ezek minden oldalon egyediek-e?
- Az egyes oldalak URL-jeinek vizsgálata. Az URL-eknek rövidnek, értelmesnek kell lennie, és utalnia kellene arra, hogy hol jár a felhasználó a weboldalon. Szerepel-e benne az adott oldal kulcsszavai vagy kulcsszavai?
- Megfelelően be vannak-e állatva a canonical tagek?
- H1, H2, H3 címsorok ellenőrzése. Ma már nem kötelező az egyetlen H1 használata az oldalakon, viszont a megfelelő használat által érthetőbbé válik az oldal felépítése.
- A képek mérete és alt tagjainak vizsgálata, szerepelnek-e benne a kulcsszavak? A keresőmotorok ugyanis nem „látják” a képeket, ezért egy szöveggel adható meg a tartalmuk.
Linkprofil elemzése a SEO audit során
A weboldalak SEO auditja során mindig át kell tekinteni, hogy milyen backlinkek milyen horgonyszöveggel mutatnak az oldalra. Találhatók-e nagyobb hiányosságok, hibák a külső linkeknél, hogy lássuk hol érdemes majd a SEO során változtatni, előrébb lépni. Ezért szükséges
- a külső linkek és hivatkozó domainek vizsgálata (a linkek száma és minősége),
- a horgonyszövegek ellenőrzése, nincs-e túlerőltetve a kulcsszóhasználat,
- a linkprofil összevetése a konkurenciáéval, kifelé mutató linkek minőségének vizsgálata,
- belső linkek vizsgálata. Itt fontos, hogy ne legyenek hibás horgonyszövegek, és lehetőleg világos legyen a hierarchia.
Oldalstruktúra ellenőrzése
A kérdés itt az, hogy logikusan épül-e fel a weboldal?
- Az oldal hierarchiájának és felépítésének vizsgálata, azaz milyen az oldal „felfedezhetősége”. Ez azt jelenti, hogy egy jól elrendezett weboldal segít megérteni a keresőmotoroknak a weboldal egyes részei közötti kapcsolatokat.
- Ezt megerősítik az oldaltérképek: az XML oldaltérképek, a HTML oldaltérképek és a morzsamenük. Ezeknél figyelni kell arra, hogy frissek-e.
- Az elsődleges oldalnak szánt oldalt támogatja-e a többi?
- Érthető-e a menü, jelen van a főoldalon?
A tartalom vizsgálata
Minden SEO-stratégia alapja a tartalom. Ahhoz, hogy elindulhass a SEO-ban alapvetően jó tartalomra van szükséged. Az oldaladon megjelenő tartalom az, amely válaszol a felhasználói kérdésekre, melyeket a Google-nek feltesznek.
- Megfelelő minőségűek-e a szövegek? Csekély az aránya a gyenge minőségű szövegeknek?
- A szöveg elegendő hosszúságú, és tartalmazza-e a kulcsszavakat a megfelelő mennyiségben, minden URL alatt.
- Nem nyomják-e el a hirdetések a tartalmat?
- Vannak-e rejtett szövegek?
- Vannak-e duplikált tartalmak, esetleg az oldal duplikált-e (pl. www-s és www nélküli verzió, http és https verzió)? Sok weboldal esetében nem is tud róla a tulajdonosa, hogy vannak duplikált tartalmak.
- Milyen gyakran frissül a tartalom?
- Van-e adatvédelmi oldal, kapcsolat oldal, rólunk oldal és ÁSZF?
- Van-e kereső az oldalon? Megfelelő-e a találati oldala?
- Vannak-e kapcsolódó bejegyzések vagy termékek?
Az E-A-T vizsgálata
A rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkban elég nagy teret szenteltünk a weboldalak minőségének. Ebben beletartozik az úgynevezett E-A-T is, mely a szakértelem, hitelesség, megbízhatóság hármasát takarja. A részletek a rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkban olvashatók, itt nem ismételnénk őket. Mindenesetre egy SEO-audit során érdemes ilyen szemmel is ránézni az oldalra, ugyanis nagyban meghatározza a rangsorolását.
Webdesign elemzése
Talán meglepő, de a felhasználói élmény ma már fontos rangsorolási jelzés a Google számára. ez is meghatározza az oldalon eltöltött időt, visszafordulási arányt, oldalmegtekintéseket. Ennek kapcsán érdemes megvizsgálni
- a színek használatát azon szempontból, hogy kellően vonzóak és jól illeszkednek-e a márkához. Nem térítik-e el a felhasználókat a tartalomról, megfelelő mértékű-e a kontraszt.
- Videók és képek használata: ezek révén jól bemutatható egy termék, vagy megteremthető a kívánt hangulat. A képeknek támogatniuk kellene a leírt üzeneteket. A megfelelő egyensúlyra kell elsősorban figyelni.
- Mi kerül a hajtás fölé? Ha az oldal tartalmaz call to actiont, akkor az, illetve a központi üzenet a hajtás felett található-e?
- Mennyire erősíti a bizalmat? Például a közösségi média jelzésekkel, biztonságra utaló jelzésekkel, vásárlói véleményekkel. Ezek mind hozzájárulnak a jobb felhasználói élményhez, ezek mutatják meg a potenciális vásárlóknak, hogy megbízható a weboldalad, és aggodalom nélkül tudnak vásárolni rajta.
Frissítve, 2022.06.28.:
Milyen technikai tényezőket vizsgálunk egy SEO-audit során?
Ha a versenytársak elé akarsz kerülni a találati oldalakon, akkor azt is fontos megvizsgálnod, hogy technikailag rendben van-e az oldalad. Többek között ide tartozik a weboldal kódja és a weboldal sebessége, de még sok egyéb dolog is. Ezeket egy SEO audit során ezt is vizsgálni kell, melyben segítséget nyújtanak a különböző szoftveres eszközök. Általában ezeket az elemeket vizsgáljuk:
- Feltérképezhetőség és indexelés: könnyen fel tudja térképezni a weboldalt a Google? Milyen gyakran térnek vissza a Googlebotok? Az oldalak mekkora arányát indexelik? Akadnak-e az indexelésnél furcsa jelenségek?
- Biztonság: HTTPS-tanúsítványa van-e és működik-e a weboldalnak, vagyis a Google biztonságosnak látja?
- Tartalmaz-e tolakodó hirdetéseket? A Google által nem szívesen látott felugró ablakokat? Különösen mobiloldalon okoz problémát.
- Mobilbarát-e a weboldal? Mennyiben térnek el a mobilos találati oldalak a desktopos találati oldalaktól? Könnyen navigálható-e a weboldal mobilon is?
- Az oldal betöltési sebessége megfelelő-e? A felhasználói élmény rendben van? Rangsorolási jelzés a webes vitals mutatók, de a feltérképezés és az indexelés miatt is problémát okozhat, ha lassú az oldal.
- Tört linkek keresése.
- Microformátumok, schema.org jelölések ellenőrzése: a megfelelő schema-t használja-e az oldal, azok érvényesek, a helyükön vannak, jó vannak-e beállítva?
- Használ-e az oldal canonical címkéket? Azok megfelelően vannak-e beállítva?
- Oldaltérkép: érvényes-e az oldaltérkép? Tartalmaz-e átirányításokat, 404-es oldalakat? A robots.txt ellenőrzése. Nem akadályozza-e valahol a weboldal feltérképezését?
- A robots.txt és az oldaltérképek is tesztelhetők a Search Console-ban.
- Átirányítások vizsgálata. Azaz a megfelelő átirányítást használja-e mindenhol az oldal?
- Milyen minőségű a kód (valid HTML)?
- Milyen szintű az akadálymentessége az oldalnak?
A technikai SEO-auditnál részben jól használhatók szoftveres megoldások, ugyanakkor nem kínálnak száz százalékos megoldást, de egyes SEO-részletek megragadhatók velük:
- Semrush Site Audit
- Screaming Frog
- SiteBulb
- Website Auditor
- ContentKing App
- GTMetrix
- Pingdom
- Google Lighthouse
- Google Page Speed Insights
Hogyan használhatod SEO-auditra a Google Lighthouse-t?
A SEO audit rengeteg szoftver létezik, ezekből bárki talál bőven a weben. Ugyanakkor részben és nagyon korlátozottan a Google Lighthouse is alkalmas rá, legalábbis pár dolgot képes ellenőrizni a weboldaladdal kapcsolatban. A Google úgy határozza meg a Lighthouse (azaz világítótorony) célját, mely megvéd attól, hogy nekicsapódj a szikláknak.
Korábban a SEO rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkban már emlegettük a Lighthouse-t, mint a Google egyik javasolt eszközét a weboldalsebesség meghatározására és a problémák kiszűrésére. Ugyanakkor a Lighthouse nem csak erre alkalmas, hanem 2018 februárjától akár SEO-problémák feltárására is. A Lighthouse helyileg futtatható a Chrome-ból, ezáltal bármilyen nyilvános vagy akár hitelesítést igénylő oldal is ellenőrizhető vele. Előnye a könnyű hozzáférhetőségében rejlik – hiszen akár, mint egy Chrome-bővítmény telepíthető és használható -, miközben persze az általa dobott eredmény messze nem nevezhető teljes körű auditnak. De lássuk, miként is bírható működésre!
A Lighthouse egyrészt, mint egy nyílt forráskódú Chrome-bővítmény, a Chrome web store-ból elérhető, másrészt viszont a Chrome Canaryban is megtalálható a fejlesztői eszközök között. Mi az előbbivel foglalkozunk most, és most elsősorban a SEO vonatkozása érdekel.
- Első lépésként töltsd le a Lighthouse bővítményt a Chrome Interetes Áruházból.
- Ezután megjelenik a felső sorban a bővítmények között a világítótorony ikon. Ha rákattintasz, akkor a megjelenő ablak bal oldalán látod az „Options” gombot. Erre rákattintva megjelennek a lehetőségek, melyek közül válaszd ki a „SEO” menüpontot.
- Ezután kattints az ablak jobb oldalán látható „Generate report” gombra.
Az audit elkészítése ugyan egy kicsit hosszú ideig tart, de várd ki türelmesen azt, amíg egy új ablakban meg nem nyitja az eredményeket. Kapsz egy nagyon egyszerű SEO auditot. Elképzelhető azonban, hogy a jövőben a riport bővülni fog, így érdemes más eszközök mellett ezt is futtatni az alapvető SEO hibák kiszűrésére.
Nagy dolgokat tehát kínál a Lighthousel, de alapvető problémákra rávilágíthat, hiszen felhívja a figyelmet néhány olyan SEO-tényezőre, melyek a Google számára fontosak. Ráadásul aloldal szinten lehet vele vizsgálódni. Olyasmit persze nem kínál, melyet esetleg más SEO audit eszköz révén ne lehetne megszerezni, így sokaknak nyilván – a jelenlegi funkciókat figyelembe véve – felesleges eszköz. Viszont, ha már ott van a bővítmények között, akkor egy-egy oldal gyors ellenőrzésére alkalmas lehet.